Den
judisk-frimureriska konspirationen
Judar och
frimurare har ofta förknippats med varandra. Det finns en vida
spridd myt om att frimurarna har del i en världsomfattande konspiration,
som har som sitt yttersta mål att lägga världen under en “sionistisk“
regering som skall kontrollera allt och alla. Dessutom har ofta
föreställningen förts fram att frimurare genom frimureriet görs
till ett slags “konstgjorda judar“.
I denna artikel vill jag kort se på två av de dokument som ligger
bakom dessa idéer som drabbat både judar och frimurare, om än
på olika sätt.
|
|
Judarna
i Europa
Under 1700-talet levde majoriteten av alla judar i det kristna Europa.
Särskilt i Polen var den judiska befolkningen mycket stor och inflytelserik.
Liksom under 1500- och 1600-talen var det i Mellaneuropa som judarna
hade det sämst. De absoluta monarkerna hade på alla sätt försökt
hålla en stram kontroll över alla sina invånare. Det normala var
att judarna fick bo i så kallade ghetton - särskilda judiska stadsdelar,
på speciella judegator eller i särskilda hus. De fick inte konkurrera
med kristna utan skulle lämna företräde för dem i alla sammanhang.
Under 1700- och
1800-talen blomstrade i Polen, Litauen och Ryssland traditionellt
judiskt tänkande med Talmud i centrum. Det var först i slutet av
1700-talet som upplysningen vann något som helst insteg i judendomen.
Judarna
och frimureriet
Många trodde under upplysningstiden att antisemitismen kunde avhjälpas
med hjälp av judarnas emancipation i det moderna europeiska samhället.
Om judarna övergav ghettolivet och de föråldrade traditionerna,
levde enligt kristet, västerländskt sätt och skaffade sig utbildning
vid universitet skulle skillnaderna snart utplånas mellan judar
och kristna, och antisemitismen inte längre vara något hot.
En förgrundsgestalt
i den judiska upplysningen var Moses Mendelssohn (1729 -
86). Han ansåg att den judiska tron stod mer i samklang med förnuftet
än den kristna dogmatiken. Den judiska etiken var uppenbarad för
att bevara det judiska folket som ett heligt folk. Mendelssohn tänkte
sig att både en emancipation och förändring av judarna och att man
skulle hålla fast vid traditionell judisk tro och livsåskådning
kunde förenas. Judar kunde förbli judar samtidigt som de levde på
ett modernt sätt.
Det var i samband
med upplysningen som judar och frimurare kom i kontakt med varandra
och judar blev mottagna som frimurare i olika länder. Detta sågs
från judiskt håll ofta som en naturlig del av emancipationen. Genom
att vara frimurare kunde man få ett naturligt forum där man kunde
möta kristna. Även särskilda judiska loger bildades, särskilt på
de håll där frimurarlogerna var negativt inställda till judiska
recipiender.
Antisemitismen
Under upplysningen trodde som sagt många att antisemtismen var en
fråga, som skulle kunna avhjälpas bara judarna emanciperades socialt
och övergav sina gamla, främmande seder. Det blev snarare en motsatt
reaktion. Emancipationen ledde till att judarna kom "inpå" de kristna
på ett aldrig tidigare skådat sett och de upplevdes nu av många
som ett hot. Darwinismen gav nytt bränsle åt rastänkandet och att
judarna skulle vara en "underlägsen ras".
Av socialisterna
brännmärktes judarna som kapitalister. Marx som själv var konverterad
jude skrev att judar var egoistiska och giriga och att "judarna
har penningen till gud". Hans beskrivning av judendomen hör hemma
i "standardmytologin" i det borgerliga samhälle som han ville störta.
I Frankrike rasade
under 1890-talet den så kallade Dreyfusprocessen. Dreyfus var den
ende juden inom den högsta franska arméledningen och han blev på
falska grunder anklagad för högförräderi. Han blev senare med stöd
från bl.a. Zola upprättad. Detta bildar bakgrunden till de dokument
som vi skall granska. Vi börjar med det kanske mest inflytelserika
av alla antisemitiska och antifrimureriska dokument som någonsin
har skrivits, nämligen Israels vises hemliga protokoll.
Israels
vises hemliga protokoll
Israels vises hemliga protokoll, eller som det också kallas
Sions vises protokoll eller en mängd andra olika namn, är
en slags “regeringsförklaring“ eller en agenda för ett sionisternas
totala maktövertagande (1).
Det finns många olika teorier om varifrån texten härstammar. Enligt
många kommer den från slutet av 1800-talet och fabricerades troligast
av en munk vid namn Sergei Nilus vid den ryske tsaren Nikolaus II‘s
hemliga polis på basis av ett franskt arbete om Napoleon III önskan
om världsherravälde (2).
Joly
och hans bok om Napoleon III
1864 gavs det i Belgien ut en bok av fransmannen Maurice Joly med
titeln Dialogue aux Enfers entre Montesqieu et Machiavel.
Det var en politisk satir med mål att angripa Napoleon III‘s reaktionära
politik. Författaren låter Machiavelli och Montesqieu träffas i
dödsriket där de håller tjugofem samtal om politik. Joly låter Machiavelli
bli Napoleon III‘s talesman, medan Montesqieu får stå för de demokratiska
värdena. Vid en jämförelse mellan Jolys bok och Israels vises hemliga
protokoll ser man att ca 60% av innehållet är nästan ordagrannt
det samma. Napoleon III‘s politik för att hålla fransmännen nere,
tillskrevs nu judar och frimurare i en konspiration mot hela världen.
Protokollens innehåll
fick alltså Nilus från denna skrift. Ramen och hela idén om den
judiska- frimureriska konspirationen kom dock från ett annat håll
och även denna gång får vi söka rötterna i Frankrike.
Abbé
Barruel
1797 skrev en fransk jesuit vid namn abbé Barruel, en bok med titeln
Memoire pour servir a l'histoire du Jacobinisme, där han
hävdade att hela den franska revolutionen var iscensatt av en urgammal
konspiration, som han betraktade som det hemligaste av alla hemliga
sällskap. Barruel hävdade att Tempelherreorden hade överlevt den
påvliga bannbullan 1312 och fortsatt som en dold organisation som
predikade frihet för alla folk, monarkiernas och påvedömets störtande
och grundandet av en världsrepublik där tempelherrarna själva skulle
få världsherraväldet. För att uppnå detta hade denna hemliga organisation
på 1700-talet taget kontrollen över frimurarorden.
Brevet
från den mystiske Simonini
År 1806 fick Barruel ett brev från Florens. Detta var enligt utsago
skrivet av en officer, J. B. Simonini, vilken man inte vet något
om och som till och med Barruel själv misslyckades att ta kontakt
med. Detta brev är det första i en serie av antisemitiska förfalskningar
som kulminerade i Israels vises hemliga protokoll.
I brevet gratulerar
författaren Barruel för att han har "demaskerat de helvetiska sekter
som bereder vägen för antikrist". Han pekar sedan på judarnas enorma
rikedom och det stöd som de får i nästan alla länder i Europa".
Den mystiske Simonini hävdar sig ha grävt sig djupt ner i en judisk
konspiration, där han bland annat säger sig ha upptäckt hur grundarna
till både frimurarna och Illuminati var judar.
Även inom den
romersk-katolska kyrkan hade judarna börjat ta makten. Bara i Italien
var över 800 kyrkligt anställda judar under täckmantel, och bland
dem fanns också biskopar och kardinaler, Simonini var övertygade
om att vi snart skulle få se en judisk påve!
Allt detta är
självfallet helt och hållet påhitt. Judar eller personer med judiskt
ursprung har aldrig varit en oproportionerligt stor del vare sig
inom den romersk-katolska kyrkan eller frimureriet.
Det är välkända
fakta som är lätta att kontrollera för den som har intresse, men,
grunden till myten om en judisk-frimurerisk konspiration var lagd.
Barruel hade "bevisat", åtminstone till sin egen belåtenhet, att
franska revolutionen var ett resultat av en frimurerisk konspiration.
Den ökade religionsfriheten som följde revolutionen, var helt klart
till judarnas fördel. Inga fler bevis behövdes egentligen för att
visa på att judar och frimurare var nära sammanknutna i en världsvid
judisk-frimurerisk konspiration.
Biarritz
Den underliga logiken hos Barruels fantasier och Simoninis brev
väckte litet allmänt intresse på första halvan av 1800-talet, förrän
på 1860-talet då Hermann Goedsche, en före detta anställd vid det
preussiska postverket, som hade avskedats för förfalskning, började
skriva romaner under pseudonymen Sir John Retcliffe. I en av dessa
romaner, Biarritz, finner vi en scen som skulle ha gjort
Edgar Allan Poe avundsjuk.
Den utspelar sig
på den judiska begravningsplatsen i Prag. Vi får veta att på lövhyddohögtidens
fest, om natten, samlas representanter för de israelitiska tolv
stammarna för att samtala med en satanisk uppenbarelse som stiger
upp ur en gravarna. Dessa tolv representanter avlägger rapport om
hur de lyckats i kampen för att uppnå judiskt världsherravälde.
Biarritz
publicerades 1868, i det klimat som rådde då judarna hade börjat
emanciperas mer och mer. Detta är dock bara början på en bisarr
historia. Än så länge diskuterar vi fiktion, en roman, men snart
lyftes detta klart uppdiktade kapitel ut ur romanen och blev ett
som det hävdades sant dokument.
Ryska antisemiter
publicerade kapitlet i S:t Petersburg 1872 som en pamflett. Trots
att det i denna pamflett sägs att detta är skönlitteratur hävdas
också att den händelse som skildras bygger på verkligheten. 1876
publicerades samma text igen, denna gång i Moskva, under titeln På den judiska
begravningsplatsen i det tjeckiska Prag - judarna,
världens herrar.
1881 dyker texten
upp i Frankrike, tryckt i Le Contemporian. Nu är det inte
längre fråga om någon skönlitterär text, utan nu har detta blivit
fakta. Texten har också redigerats så, att de tolv olika talen satts
samman till ett, enligt utsago hållet av en överrabbin vid ett hemligt
judiskt möte. En uppdiktad engelsk diplomat går i god för dokumentets
sanning. Han har fått namnet Sir John Readclif. Kom ihåg att Goedsche
hade använt sig av synonymen Sir John Retcliffe. Nästan skrattretande
blir denna namnlek, då Francois Bournand tryckte dokumentet 1896
i Les Juifs et nos contemporains - då hävdar han nämligen
att talet är hållet av en viss överrabbi John Readclif!
Många olika upplagor
av dokumentet cirkulerade och många översättningar gjordes, inklusive
en som utkom 1906 och som hade titeln Extracts from the Protocol
of the Freemasons. (!)
Frimurarna
i protokollen
Protokollens främsta agerande är judar. De sägs vara avfattade vid
den första sionistiska kongressen i Basel i augusti 1897. Föredragare
sägs vara ingen mindre än Theodor Herzl själv (3).
Frimurarna nämns explicit inte på så många ställen i texten, men
olika utgivare har valt att ge de större plats genom olika kommentarer
och inte minst i rubriksättningen. Den svenska utgåva jag jobbat
med har rubriker som “frimureriets despotism“, “Den frimurar-judiska
styrelsens princip och regler“ et c. på stycken där frimureri
inte nämns med ett enda ord. A. Israel, själv judisk frimurare,
skriver i en artikel om Israels vises hemliga protokoll:
|
“Although the Protocols themselves, in the standard
version, are only twenty four in number and contain only passing
reference to Freemasonry, they are invariably published with a
commentary proving and justifying their veracity. (The two English
editions each comprise about 100 small pages.) These Freemasonic
references, albeit small, when conjoined in the reader's mind
by the anti-masonic pronouncements included in the commentaries,
are sufficient to create the implication of a great Judaeo-Masonic
conspiracy.“
|
Protokollens
innehåll
Vad står då i dessa protokoll som pekar ut frimureriet som delaktigt
i denna stora konspiration? Jo, först och främst är frimurarna verktyg
för de judiska konspiratörerna. Genom logerna och de enskilda frimurarna
har judarna möjlighet att utföra sin politik utan att själva vara
aktiva. |
“Tillsvidare, innan vår tronbestigning sker, skola vi stifta och
föröka frimurarlogerna i alla delar av världen, indraga i dem
alla, som kunna bliva och äro framstående personligheter, emedan
vi i dessa loger komma att äga den förnämligaste upplysningsbyrån
samt det inflytelserikaste kampmedlet. Alla dessa loger komma
vi att centralisera under en endast av oss känd, men för alla
andra okänd styrelse, vilken består av våra vise.“ (4)
|
De
allra flesta frimurare har dock ingen aning om att de är utnyttjade,
utan det är endast ett fåtal av de högre frimurarna som känner till
denna plan: |
“Det icke-judiska frimureriet tjänar i blindo som täckmantel för
oss och vårt mål, men vår makts verksamhetsplan t.o.m. vår vistelseort,
förblir för folket ständigt okänd.“ (5)
|
Frimurarna
är alltså lurade in i något som de inte känner till bakgrunden för.
De är enligt Israels vises hemliga protokoll snarast ointelligenta
och lättlurade i de judiska konspiratörernas ögon: |
“För vilket ändamål hava vi uttänkt och ingivit gojerna (6)
hela denna politik ... om icke för att på omvägar uppnå det, som
är ouppnåeligt för vårt spridda folk på direkta vägar. Detta har
tjänat till grund för vårt hemliga frimureris organisation, som
de icke känna och vars ändamål dessa gojimnöt icke ens misstänka,
lockade av oss in i den synliga armén av frimureriets loger, för
att avleda deras stamförvanters uppmärksamhet.“ (7)
|
Frimurarna
har dock i längden inget att hämta i konspirationen. Efter det sionistiska
maktövertagandet skall de frimurare som vet för mycket avrättas och
de andra landsförvisas och frimurarlogerna upplösas. (8)
A. Israel skriver i sin artikel om konspirationsteorierna kring judar
och frimurare att vi aldrig får underskatta det inflytande som Israels
vises hemliga protokoll har haft och fortfarande har: |
“It must be emphasised that these publications were not merely
a solitary outburst by a few sensation seeking individuals. They
were published in literally hundreds of editions, translated into
scores of languages: Russian, German, Polish, French, Rumanian,
Czech, Yugoslav, Greek, Italian, Portugese, Dutch, Swedish, Norwegian
and, of course, English, to name a few. A generation ago, one
authority, Henry Rollin, author of "L'Apocalypse de notre Temps¨
reckoned that the Protocols of the Elders of Zion, in all its
various forms, was probably the most widely distributed book in
the world after the V.S.L. (9)
It has served as the justification of most of the anti-semitic
and anti-masonic steps taken by totalitarian governments in the
last 150 or so years, culminating, of course, in the well documented
excesses of one Adolf Hitler towards both Freemasons and Jews.“
|
Det var dock
inte bara i det nazistiska Tyskland som “protokollen“ kom att
tjäna som grogrund för antisemitism. Protokollen överlevde den
ryska revolutionen och från att ha tjänat Tsarens syften kom det
nu i händerna på kommunisterna. Trots att Lenin avvisat antisemitismen
som något härrörande från den reaktionära kontrarevolutionen,
så gav Stalin 1953 ut Israels vises hemliga protokoll på nytt.
I Sovjetunionen
levde under mellankrigstiden c:a 2,8 miljoner judar. Här avskaffades
alla partier utom kommunistpartiet och alla religioner utsattes
för målmedveten kommunistisk propaganda. I kommunistvärldens antisemitiska
propaganda fick judarna förkroppsliga kapitalismen och västvärlden.
Nära nog alla judiska institutioner stängdes under 20- och 30-talen.
Under Stalin avrättades större delen av det judiska ledarskapet.
Judarna gjordes i propagandan till ansvariga för opposition och
uppror , som t.ex. i Prag 1968.
Ludendorff
Ett annat dokument som präglat den antisemitiska synen på frimureri
och frimurarnas kontakter med judar är de böcker som den preussiske
generalen Ludendorff 1927 och 1928 publicerade; Frimureriets
tillintetgörande genom avslöjandet av dess hemligheter (10).
Detta dokument är uppdelat i två böcker som skickades ut till
alla upptänkliga institutioner, tidningar, skolor, kyrkor, till
polisen, till regeringen o.s.v. Allt för att sprida "information"
om frimureriets egentliga innehåll.
Erich Ludendorff föddes i Kruszewnia nära Poznan 1865. Efter en
militär karriär flydde han efter första världskriget till Sverige
där han bl. a. arbetade med sina memoarer. 1919 återvände han
till Tyskland, där han förbittrad av förlusten började arbeta
för ultranationalistiska syften. Han deltog i Kapps kupp 1920
och Hitlers ölhallskupp 1923. Ludendorff blev 1924 nazistisk
delegat i riksdagen. Ludendorff grundade 1926 Tannenberg Bund,
ett ultranationalistiskt, antisemitiskt, antifrimureriskt, antisocialistiskt
förbund, som arbetade mot vad Ludendorff kallade die überstaatlichen
Mächte, de överstatliga makterna. Dess medlemmar bestod till
största delen av officerare från första världskriget. Tannenberg
Bund vann aldrig något större inflytande utan de flesta av dess
medlemmar vände sig senare till Hitler och nazismen. (11)
Ludendorff var
en bitter fiende till kristendomen i alla dess former och argumenterade
för formerandet av en ny, tysk religion, baserad på den gamla
fornnordiska mytologin.
Trots att Ludendorff
länge stått på Hitlers sida började en schism mellan dem under
höjden av tredje rikets makt och Ludendorff dog som Hitlers fiende
1937 i Bayern. (12)
Böckernas
innehåll
När man ser titeln på böckerna kan man få för sig att Ludendorff
var en tidig Mogstad, det vill säga att det är frimureriets ritualer
som skall avslöjas. Men det är inte det som är huvudsaken. Trots
att Ludendorff visserligen avslöjar ritualer, så är det inte ritualerna
i sig som är i fokus utan vad de gör med frimurarna.
Ludendorff företräder
nämligen åsikten att de frimureriska ritualerna gör judar av de
icke-judar som genomgår dem. Eller, ja, inte riktiga fullblodsjudar,
utan låtsasjudar. Och här ligger nästa stora "avslöjande", detta
att judarna inte håller vad de lovar, låtsasjudarna kommer inte
att få del i den frälsning som judarna utlovar.
När
en arier recipierar i frimurarorden gör han det under falska förespeglingar.
Ludendorff kan visst förstå att man kan känna sig lockad av frimureriet
om det skulle vara vad det utgav sig för att vara. Men när det
går upp för den tysk (för det var främst för tyskar Ludendorff
skrev) som recipierat vad det är som har skett honom, har han
svurit sig så djupt in i det frimureriska systemen att han inte
kan eller törs återvända. Rädslan för straffen från de andra frimurarna
skulle vara alltför stark.
Därför ser Ludendorff
sig som en slags "alla ångerfulla frimurares räddare". Genom att
offentligt avslöja frimureriets falskhet och judiska anknytning
gör han det lättare för de tyskar som ännu inte blivit helt indoktrinerade
att vända sig från orden. Ett exempel på hur Ludendorff "avslöjar"
frimurarnas ritualer och symboler är hans tro att recipienden
genom frimureriets ritualer blir symboliskt omskuren. Ett av bevisen
för detta sägs vara den ohuggna stenen som symboliserar den ofördärvade,
naturliga människan och den huggna stenen som för Ludendorff blir
den "omskurna stenen".
På detta sätt
omtolkar Ludendorff en mängd olika skeden i ritualerna och olika
symboler, som förklädet, mursleven et c.
Den
judiska ledningen av frimurarorden
Ludendorff hävdar bestämt att det bara är en täckmantel att det
finns kristna system. Det är bara ännu ett av judarnas knep för
att få hedervärda tyskar att vilja engagera sig i frimureriet. Alla
system, oavsett om de var kristna, humanistiska eller deistiska
lydde under en hemlig judisk ledningsgrupp, dit bara ett fåtal av
de högsta frimurarna hade tillträde.
På grund av detta
kritiserar Ludendorff starkt de olika kungar som deltar i frimureriet
och innehar ledande positioner inom orden. Däribland den svenske
kungen. Genom detta sitt engagemang ger de judarna möjlighet att
styra länderna och öppnar dem för den sionistiska inflytandet.
|
Allt detta måste nu så vara, bröderna i alla länder bilda nu engång
en kedja, som är fast sluten och består av lika länkar. En tanke-
och viljeström, inledd i en länk, som driver “arbetet“ för judemålen
och för folkens förslavande och rasförgätenhet, upptages begärligt
och ledes därifrån vidare till de andra länkarna, tills den återvänder
till sin utgångspunkt. (13)
|
Genom
sina nära kontakter med Hitler och nazismen kom Ludendorff att
spela en viktig roll i utformandet av nazismens syn på frimureriet
och spädde på den antisemitiska propagandan. Det var Ludendorff
som var nazisternas största "informationskälla" om frimureriet,
och hans uppgifter låg bakom den förödelse av frimureriet som
skedde i alla länder som kontrollerades av nazisterna under andra
världskriget.
Rör
det frimureriet?
Rör detta frimurare i Sverige 2000? Jag skulle vilja svara tveklöst
ja. Trots att de fascistiska och kommunistiska krafterna inte
är på långa vägar så stora och mäktiga som de varit, (tack och
lov!) så lever idén om frimurarna som ett ljusskyggt sällskap
där alla beslut egentligen tas av män med makt och inflytande,
kvar i kvällstidningarnas smutskastningskampanjer och underliga
tv-debatter. Detta är inga nazister och stalinister, utan “vanligt
folk“ som inte vet något om frimureriet och dess syfte.
Vad gäller protokollen,
Ludendorffs böcker och teorierna om konspirationen så är det tyvärr
inte så att dessa teorier skulle vara något som tillhör det förgångna
eller saknar anhängare idag.
Det kan vara
lätt för oss att skratta åt detta, men de som skriver denna typ
av propaganda har -även om det naturligtvis rör sig om ett fåtal-
ett kusligt sätt att använda sig av halvsanningar som får de som
inte är insatta i ämnet att lätt bli övertygade om historiciteten
i deras dokument.
Det finns än
idag människor som är mer eller mindre övertygade om att frimurare
och judar fortfar att konspirera och att de inte tänker sluta
förrän de uppnått världsherravälde. Detta är vad de läser och
vad de tror på, därför är det oerhört viktigt att vi inom frimurarorden
har kunskap om vad som är sant och kan svara för oss då vi angrips
av "demokratins dödgrävare" som Bo Setterlind uttryckte det.
|
Jermunn
Solem
|
|
(1)
Den utgåva jag har arbetat med i skrivandet av denna artikel
är utgiven av Kurt Lindberg på Förlag Einar
Åberg 1934. Titeln har försetts med undertiteln "Judarnas
strategiska plan att med lögn och list erövra världsherraväldet".
(2) Unterman, sid 68, se också Dimont, sid 321.
(3) Herzl, Theodor, 1860-1904, österrikisk författare,
den moderna sionistiska rörelsens grundare. Då han
bevakade Dreyfuss-affären i Frankrike, blev han medveten
om behovet av en egen judisk stat och författade flera
böcker i denna fråga, men att han skulle ligga bakom
Israels vises hemliga protokoll är dock helt befängt.
(4)
Israels vises hemliga protokoll, protokoll nr. 15.
(5)
Israels vises hemliga protokoll, protokoll nr. 5.
(6)
Goj = icke jude.
(7)
Israels vises hemliga protokoll, protokoll nr. 11.
(8)
Israels vises hemliga protokoll, protokoll nr. 15.
(9) Volume of Sacred Law, här torde avses
Bibeln.
(10)
Den utgåva jag har använt mig av är den auktoriserade
översättningen från tyskan som kom ut på
E.P. Holmwalls förlag i Stockholm 1928 och 1929.
(11)
Snyder, sid 341.
(12)
Snyder, sid 214.
(13) Ludendorff, vol II sid 175.
|
|