ATT
KYSSA
ETT TRÄD
|
Örebrosonen, deckarförfattaren, förre ambassadören,
bitr. general- sekreteraren i FN och
numera även borgmästaren i Wadköping m.m. Jan Mårtenson
berättar om sina spännande ungdomsår...
|
|
|
Om Jan Mårtenson
Jan Mårtenson är en mångsidig herre. Han började sin långa
framgångsrika karriär som diplomat 1960 vid 27 års ålder.
Utomlands bar det av 1961, närmare bestämt till Rio de Janeiro.
Efter mellanspel på OECD i Paris 1963 kom Mårtenson småningom hem
till Sverige och blev kansliråd på UD 1966 och senare
generalsekreterare på svensk sida för FN:s miljökonferens i
Stockholm 1972. Mellan åren 1975 och 1979 verkade han som chef för
kungens kansli. Därefter tillträddes posten som biträdande
Generalsekreterare i FN. 1987 blev Mårtenson chef för FN:s
Europakontor i Genéve med titeln Generaldirektör och senare
Undergeneralsekreterare. Våren 1992 utnämndes han till ambassadör i
Schweiz, där han verkade till 1996 då han återvände till Sverige
som "Ambassadör till utrikesministerns förfogande med
särskilda förhandlingsuppdrag".
Mellan alla professionella åtaganden har Jan Mårtenson funnit tid
och möjlighet att utveckla sin litterära ådra på ett imponerande
sätt. Under tjugofem år och lika många deckare har vi fått möta
antihjälten och antikhandlaren Johan Kristian Homan och hans
blåmaskade sambo, siamesen Cléo de Merode. Högoktanig spänning,
originella människor, intressanta interiörer, kultur, historia och
samhällskritiska observationer och - förstås - utsökt mat och
dryck, kännetecknar Jan Mårtensons detektivromaner som ständigt
vinner allt fler läsare.
Källa: Internet
|
Red anm.
Detta är ett
utdrag ur Jan Mårtenssons memoarer, "Att Kyssa ett
träd", som utkom i oktober 2000. Den som läser
memoarerna får förklaringen till den något underfundiga titeln.
|
Olaus Petri och Torsten Ehrenmark
- Är Mårtenson bröstsjuk?
- Nej, han har älgfrossa.
Ett autentiskt replikskifte som karaktäriserar min skolgång. En
bekymrad gammal latinlektor undrade över min frånvaro och en av
eleverna svarade, Jag skolkade på grund av älgjakt, men det kunde
man ju inte gärna säga.
Skolan intresserade mig alltså inte särskilt
mycket, det fanns viktigare saker att göra och min pappa var mycket
liberal. Redan tidigt hade jag utvecklat en talang när det gällde
frånvaro. I Halmstad, där folkskolans första klasser inte hade
någon större dragningskraft, brukade jag med ena handen ta tag i en
lyktstolpe utanför vårt hus på väg till skolan. Sedan sprang jag
runt, runt tills ett häftigt illamående överkom mig och med
grönblekt ansikte stapplade jag hem. En orolig mamma bäddade ner mig
och jag kunde tillbringa dagen i lugn och ro med mina böcker.
De intyg som krävdes högre upp i klasserna
brukade pappa skriva på in blanco, satte sitt namn längst nere på
blanketten. Sedan fyllde jag i resten med allt djärvare motiveringar
som "skoltrötthet" eller "allmän leda".
"Spleen" kallades det i den sysslolösa engelska
överklassen.
Pappa brukade ta med mig under höstens älgjakter.
Det tyckte han riktigt nog var lärorikare och nyttigare än
skolarbetet. På den tiden var älgjakten årets höjdpunkt i
jaktkalendern, är väl fortfarande. Men då var älgar
förhållandevis sällsynta, fanns inte alls i samma omfattning som i
dag. Samma sak med rådjur. Att skjuta en älg var därför mycket mer
av en händelse då, ett evenemang och en manbarhetsrit med rötter
ner i avlägsna århundraden.
På de genuina bondjakterna fick jag komma redan
som trettonåring. Pappa var nästan mer road av dem än av
välorganiserade bolagsjakter med drevkarlar, jakthorn och strikt
protokoll. Tidiga oktobermorgnar åkte vi bil ut i höstlandskapet.
Dimmorna lättade över fält och gärden, morgonsolen glittrade i
höstens frost och förväntansfulla satt vi där i bilen, lika unga
båda.
Bondjakterna var jordnära evenemang. Man samlades
hemma hos jaktvärden, drack morgonkaffe runt köksbordet och drog upp
riktlinjerna för dagens jakt. Ofta var det okonstlade metoder.
Skyttarna placerades ut på ett pass i skogen där man sedan fick
sitta till kvällningen. Ibland kunde ett byte ske mitt på dagen.
Drevkarlar fanns inte, men ibland gick en i jaktlaget in i såten för
att skrämma fram älgarna. Man satt stilla vid rågångar och myrar,
vid gläntor och stråk, väntade på att älgen skulle komma.
Jägarna var genuina bönder, uppblandade med en
och annan släkting som utvandrat till staden men som alltid kom hem
till älgjakten. Sävliga, eftertänksamma män med en glimt i ögat
och slagfärdighet i de långsamma replikerna. Snälla, vänliga
karlar med stora, valkiga händer och långsamma rörelser.
Väl på passet var man hänvisad till sig själv.
Jag brukade välja ut en strategiskt placerad stubbe, rensa upp
skottfälten och sedan sitta tyst och se ut över naturen. Och det var
aldrig långtråkigt eller ensamt. Satt man bara stilla kom fåglar
och djur. Rävar tassade fram bland höstvissnade, frostbitna
ormbunksblad. Ett rådjur stannar upp i en glänta och tittar åt mitt
håll med de strutformade öronen rakt framåt för att sedan
blixtsnabbt försvinna. Den vita bakdelen blänker till bland träden
som varningssignal. Harar hoppar makligt längs skogsstigarna.
Och fåglar. Nötskrikor skränar fram över gläntorna i lysande
blått, vitt, svart och milt rosaröda kroppar. Talltitor med svarta
mössor, långt borta en spillkråkas hamrande på en ihålig
trädstam. En torr, utdragen signal som ett budskap från en avlägsen
afrikansk stam. Hackspetten i rött, svart och vitt klänger i
torrfuran bredvid mig. Och en liten skogsmus med blanksvarta
pepparkornsögon som försiktigt nosar på smulorna från smörgåsen
vid mina fötter.
Och jag kom inte oförberedd. Skytte tillhörde
mina intressen och jag var mycket aktiv i skolans skytteförening.
Tävlade, tränade med kammarammunition med min mauser mot den
skorstensmur som återstod av trädgårdsmästarbostaden längst bort
i parken på Rosta. Hans von Hofsten, den orädde sjöofficeren och
debattkämpen i ubåtsstriderna. Var en kamrat i föreningen och en
gång kom jag på andra plats i Skolungdomens skyttetävlingar i
Stockholm och fick ett gevär som pris. Annars hade väl pappa aldrig
släppt ut mig i skogen på egen hand. Och min träning med
salongsgevär och dubbelbössa i markerna runt Granberga hade också
lärt mig en del om jakt
|
|
Min första älg
Min första älg sköt jag som femtonåring. Ett
brott mot lagar och förordningar, men som väl är preskriberat nu.
Det var under mer avancerade former än jakten i bondskogarna.
Oppbåga bruk, där min farfar varit en av grundarna, hade en årlig
representationsjakt på sina stora skogsarealer i norra Fellingsbro.
En morgon stod jag ute på ett av passen, åt kanten, där man inte
räknade med att någon älg skulle komma. Men förmodligen hade
någon av de cigarrökande direktörerna i gröna lodenrockar och hattar med rakborstar och
jaktklubbsmärken rört sig oförsiktigt. Älgen hade gått undan och
var på väg ner mot mig.
Först kom två rådjur studsande över den
vitmossiga berghällen bland högstammiga furor. Jag höll inne med
skottet, hade på känn att större villebråd närmade sig. Och
plötsligt knäppte det till och knakade bland nedfallna grenar. Med bultande
hjärta såg jag hur en stor älgtjur vaggade fram mot mig.
Jag sköt, träffade egentligen för högt, men det var tur i oturen
för älgen dråsade omkull som om man hade slagit undan benen på
honom. Ett skott i ryggraden.
Blodet ångade ur den uppskurna stupen för
slaktkniven. Mage, lungor och gråvita tarmar vällde ut över den
vita mossan. Älgens brustna ögon och jag vet inte vem som var
stoltast, pappa eller jag.
En annan gång i Älvdalen, på Stora Kopparbergs
marker. I ett litet timmerhus långt inne i de milsvida skogarna bodde
vi, vid en sjö. Skogshuggarna i jaktlaget talade älvdaliska, en
utlöpare av det gamla tungomålet från medeltiden som levt kvar inne
på skogen. En älgtjur sköt jag också där och på kvällen åt vi
älgtestiklar som stektes över den öppna elden och drack brännvin.
Männen pratade sitt urtidsmål, himlen stod hög och svart över oss
och testiklarna hade en fin smak och konsistens, ungefär som
kalvbräss.
En lunch åt vi på en bondgård inne i skogen. Två byggnader,
lika stora, stod en bit från varandra. Det ena var vinterhuset och
till det andra flyttade man om sommaren. Hustrun i huset satt med ett
huckle på sig vid den stora öppna spiselhällen. Där var kvinnans
hävdvunna plats vid spisen, inte bland männen vid bordet. Det gjorde
ett egendomligt intryck.
|
Till början
|
Schola Carolina
Mina föräldrar gjorde naturligtvis fel i att ge
mig så stor frihet i skolarbetet, särskilt när det gällde närvaron,
ett ansvar som jag inte var mogen. Annars skilde sig väl inte min
skolgång från andra ungdomars på den tiden. En gemensam nämnare
för min generation var att det saknades en "ungdomskultur"
TV fanns till en början inte, radion hade bara en kanal där man
under "grammofontimmen" blandade klassiskt med
regementsmarscher, Harry Brandelius och Ulla Billquist. Ljusår från
MTV, Rolling Stones och gigantiska konserter med Heavy Metal och
Michael Jackson.
Grammofonskivorna hade ett spår på varje sida och
låg i konstlösa, gröna pappfodral utan illustrationer. Jeans fanns
inte heller liksom det gigantiska informationsutbud som sköljer över
dagens unga, med allt från märkeskläder till solarier.
Vi betraktades som barn tills vi tog studenten och
tidstypiskt nog sade jag inte "du" till mina föräldrar
förrän lång upp i tjugoåren. Skolskjuts och skolfrukost fanns inte
heller och den sociala snedrekryteringen till läroverken verkade
orubblig.
Skolan hette Karolinska läroverket och låg i
Örebro. Schola Carolina var traditionsrik. Redan på
trettonhundratalet fanns en skola i Örebro. Och efter reformationen
inrättade Gustav Vasa en Cathedralschola i Örebro där det gamla
skolhuset från sextonhundratalet fortfarande finns kvar.
Olaus Petri hörde till eleverna, hans bror
Laurentius och poeten Lars Wivallius liksom senare Hjalmar Bergman,
Gunnar Helén och min vän Torsten Ehrenmark för att nämna
några gamla elever. Där finns också exempelvis Peter Flack,
Carl-Uno Sjöblom och många andra.
Som nämnts har jag starka släktband till skolan. När jag tog studenten 1953 var det på
året fyrtio år sedan min pappa tog sin examen där och sextio år
efter min morfar. Båda var med och deltog i sina avgångsklassers
jubiléer. Och hundra år tidigare hade min morfars morfar,, Gustav
Wilhelm Gummaelius, blivit inspektor för skolan. Hans bror Otto Joel
var samtidigt stridbar rektor som stred för att skolan blev läroverk
där man kunde avlägga studentexamen. Det var ju tidigare
förbehållet stiftsstäderna. Till den ändan startade bröderna
Nerikes Allehanda som ett vapen i den kampen. Och han vann.
Liksom i alla skolor fanns det en blandad
uppsättning lärare. Många var hyggliga och välmenande som tog sitt
lärarkall på allvar. Andra var framstående akademiker som fått
slå sig till ro med en lektorstjänst i landsorten sedan docenturer
missats och professorsdrömmar havererat. Inte alltid var de lämpliga
för sitt värv och i många fall gick verksamheten på rutinens
sparlåga. Verkliga original fanns också, bevarade i namn som Fimpen,
Grisen, Storken och Ita.
Skolan leddes på min tid av rektor Urban Ursing
som också undervisade i grekiska. En rektor med stora bokstäver som
pekade med hela handen. Det var en imposant personlighet som genom sin
blotta uppenbarelse skrämde oss. Kompakt, genomträngande blick och
med ett skarpskuret ansikte som en romersk centurion höll han skolan
i tukt och förmaning och var en framstående skolledare. Idén att
hans sentida efterträdare skulle komma att kallas
"gymnasiechef" och leda sammanträden om
medbestämmanderätt hade säkert setts som bisarra fantasier
Längst fram på podiet satt han under morgonbönerna och såg ut
över sina disciplar med obarmhärtig blick. På väggen bakom honom
hängde en stor tavla som föreställde Karl XII, med lika befallande
blick som han. Ingen vågade sitta med en läxbok med Ursing i salen.
En gång hade jag kallats upp på rektorsexpeditionen.
Ursing skällde ut mig för att jag hållit på att ta livet av mig.
Han hade fått veta att jag en morgon gått under Svartåns vattenfall
utanför skolan. Nedanför kanslibron fanns ett dammbord och vid lågt
vattenstånd bildades ett tomrum mellan vatten och dammbord där man
med viss möda kunde ta sig fram för att komma till andra sidan.
Bakom en grågrön vägg av dånande vatten, med handen stödd mot
dammbordets iskalla stenvägg och på grönslemmigt halkiga stenar
hukade jag mig fram. Jag minns fortfarande Ursings ljungande blickar
och hans straffpredikan. Och han hade naturligtvis rätt. Ett felsteg
och jag hade drunknat. Fast hade han då vetat att jag en gång skulle
skriva hans nekrolog kanske tonen varit mildare.
Men jag var inte enbart en "enfant terrible" under mina
skolår. Jag mognade och var väl en gång sekreterare i elevrådet
och ordförande i skolans litterära förening Brage. Men episoden med
forsvandringen var kanske lite typisk för mig. Jag sökte äventyret,
utmaningar. Jag var exempelvis höjdrädd. Därför tvingade jag mig
att klättra upp i höga, fallfärdiga gamla luftvärnstorn med gistna
stegar som stod kvar här och där i skogarna. Och jag kunde ibland ta
mig ut på utskjutande gesimser på husväggar högt uppe och gå runt
husen. Senare i livet utsatte jag mig för andra dumdristiga utmaningar.
Som konstnären Nils von Dardel säger jag nästan aldrig.
"Varför" inför en utmaning, snarare: "Varför
inte?"
|
Till början
|
Ceremonier och censorer
Den studentexamen vi tog då har inte mycket med
dagens att göra. Nu är det mera slutstämpeln på att man gått
igenom en viss skolperiod. Då var det annorlunda. Studentskrivningar
i ett antal ämnen. Man samlades i gymnastiksalen, bleka, glåmiga
efter att ha hängt över böckerna dag och natt i några kalla
vårmånader. Rektorn öppnade under högtidlig tystnad det bruna
kuvertet från skolöverstyrelsen som vilat i tryggt förvar i hans
kassaskåp och uppgifterna, lika för alla skolor, delades ut.
Skrivningarna hade föregåtts av en del traditionella
ceremonier. Man skulle tåga till Engelbrektsstatyn på Stortorget som
gamle Gummaelius tagit initiativet till. Där hölls tal på latin,
det hade kommit på min lott det året och sedan gå till skolan i gåsmarsch
med ena foten på trottoaren och den andra i gatan. Framme vid
kanslibron vid slottet låg det gamla barnhemmet. En sparbössa sitter
inmurad i väggen och där skulle man lägga en ettöring med sitt
födelseår. Lasse Majaeken på stora Holmen, där stortjuven enligt
traditionen hade gömt sig efter en flykt från slottets fängelsehåla,
besöktes och vattnades. Karro var alltså en skola enbart för
pojkar.
De muntliga förhören efter skrivningarna var
ännu mer krävande. Inför ämnesläraren och en från Stockholm
eller Uppsala nedrest "censor" korsförhördes man i grupper
om fyra. Och smoking var påbjudet! Där hade en uppmjukning skett
eftersom frack, som på pappas tid, inte ansågs tidsenligt längre.
En av mina censorer var språkforskaren Erik Wellander, professor och
akademiledamot.
Så kom den slutliga domen efter dagar av nervös ovisshet. Till
kollegierummet fick vi komma, fortfarande i smoking, klockan sex på
kvällen. Rektor Ursing och alla lärarna uppställda utmed väggarna
i det rum som vi bara hört talas om, men aldrig sett. Bleka,
nervösa, med studentmössorna i handen stod vi. Så talade rektor och
meddelade att några inte klarat sin examen utan fick gå hem igen.
Bakvägen dröp de av medan föräldrar, flickvänner och andra
väntade utanför med blommor och ballonger. Ett grymt system som
ingen vill ha tillbaka.
|
Till början
|
Skogshuggare i England
Några somrar skickade mina föräldrar mig utomlands
för språkstudier. Första resan gick till England 1948.
Överresan var traditionell med gamla "Suecia" som
tillsammans med "Brittania" pendlade mellan Göteborg och
Tilbury utanför London. De tyska bomberna var fortfarande fullt
märkbara. Stora kvarter låg i ruiner och platsen runt St Pauls
Cathedral var en öde grushög, fylld av höga ogräs. Mirakulöst
hade kyrkan klarat sig från en fullträff.
Egentligen skulle jag ha inackorderats i en engelsk
prästfamilj, men de fick förhinder. I stället for jag till någon
sorts skogshuggarläger i "the Lake district" i Cumberland,
de romantiska "sjöpoeternas" landskap, Wordsworth och
Coleridge. En mycket vacker del av nordvästra England på gränsen till Skottland, med blänkande sjöar och grönskande, böljande
kullar och berg. Här finns Englands högsta berg, här ligger sjöar
som Lake Windemere och Ullswater. Hela området är nationalpark,
fyllt av vandringsleder.
Utanför en idyllisk by, Keswick near Penrith, låg campen, vid
foten av "Mount Skiddaw", en hög kulle snarare än ett
berg. Vi bodde i stora armétält, väcktes varje morgon av kocken, en
tandlös gråhårsman i skäggstubb, som slog med en käpp på
tältduken. Längs sluttningarna fanns skogsplanteringar, gran mest,
och vår uppgift var att med långa sågar rensa bort de understa
grenarna i den täta, risiga och stickiga vegetationen.
De flesta av pojkarna kom från Frankrike, men en
och annan engelsman och några svenskar fanns också. Så den engelska
som talades hade varken rötter i Cambridge eller i Oxford, men
vokabulären var väl så intressant. Intressanta spår av vikingarna
fanns kvar i språket. Kullarna kallades för "fell" som i
fjäll, "beck" var bäck, "Keld" källa och "tarn"
tjärn som några exempel. Skandal skapades av några franska
studenter som tog sig in i kyrkan om natten och spelade jazz på
orgeln.
Det var ett hårt, monotont och enformigt arbete
där ackordet satts så att lönen nätt och jämt räckte till mat
och logi. Och utspisningen stod i paritet med den spartanska
förläggningen. Det var fortfarande ransonering och ont om mat. Jag
bytte därför arbete, började i köket i stället. En av mina funktioner
var att varje morgon rosta bröd åt campens föreståndare. En
enbent, enarmad och enögd brittisk f.d. fanjunkare som gjorde flitigt
bruk av sina röstresurser bland tälten. Hans handikapp kom från en
landmina under kriget.
Stor, dyster, med blodsprängt öga stirrade han
på mig från andra sidan av det rangliga köksbordet där han satt
med sin stora, spruckna tennmugg. Jag hukade vid en jättelik
järnspis. Det osade kol och från kockens stora grytor med bönor och
soppor steg oidentifierbara dofter. Vita brödskivor sattes på en
lång järnten som måste hållas på lagom avstånd från elden i den
halvöppna spisluckan tills de blivit lagom svedda. Det sas att
fanjunkarens sparsamhet med våra matransoner bottnade i att han hade
en son på en dyr internatskola. Där fick jag en första inblick i
det engelska klassamhället.
Av en slump skulle jag senare hamna vid den brittiska sociala
skalans andra ände, med skogshuggarlägret som startpunkt, när jag
fick en plats bakom änkedrottningen Mary i rosa och med rosa
strutsplymer i kvarnhjulshatten på Wimbledon-finalen mellan Drobny
och Falkenburg. Men jag minns inte vem som vann.
|
Sidney Bechet
|
Till början
|
På tummen i Europa
Sommaren därpå skulle jag göra om mitt resande,
men den här gången till Frankrike. Någon månad på Berlitz
språkinstitut i Paris, följt av en liftarfärd genom Frankrike och
Schweiz ner till Milano. Där förevisades jag lyktstolpen där den
döde Mussolini hängts upp i fötterna liksom Leonardo da Vincis
Nattvard. Les extrèmes se touchent!
Strax utanför Milano hade jag en skrämmande
upplevelse. Jag åkte i mörkret i en skranglig bil som i mörkret
plötsligt körde av vägen och fram till ett avsides grustag. De gick
ut, pratade, pekade på mig för att efter en stund köra tillbaka
till motorvägen. Fortfarande undrar jag om de diskuterade ett
rånmord. Men av mitt bagage och min klädsel hade de väl förstått
att det inte lönade sig.
I Nizza tog pengarna slut och jag fick leva på
björnbär och vindruvor efter vägkanterna där utbrända
stridsvagnsvrak och andra spår efter kriget fortfarande fanns kvar
där jag tog mig upp till Paris. Ett Paris där Sidney Bechet spelade
sopransaxofon på källarklubbar, min idol från dixielandperioden.
Där den bleka självbespeglande existentialismen frodades i svarta
kläder och svarta solglasögon. Där Juliet Greco sjöng och där
Sartre och Beauvoir skyggt kunde beundras på respektfullt avstånd
på olika caféer.
På en annan källare träffade jag Babs Gonzales, en liten svart
musiker med grön basker som stoltserade med att han hade skrivit
texten till "Hey Baboreeba", Dizzie Gillesepies stora hit.
Och så alla dessa algeriska och franska studenter som tog mig åt
sidan i olika mörka gathörn för att med låga röster berätta om
vad som hände i Algeriet och om det franska förtrycket.
Möten och samtal med amerikanska GI:s,
krigsveteraner, som utnyttjade det amerikanska stipendiesystemet för
att "läsa" vid Sorbonne. En livsform som de facto för
många innebar att bo på vänstra stranden i någon slags Hemminwayskt
bohemeri, utan mästarens talanger.
När jag kom hem måste jag gå till doktorn, ögonläkaren. I
Nizza hade jag besvärats av den starka solen. Men läkaren skrev av
mina symtom som inbillning. "Sånt får man inte här", hade
han sagt och jag hade inte velat berätta hela sanningen. Tyckte det
var skrytsamt att tala om Nizza, en plats som på den tiden mera
frekventerades av engelska lorder och Örebros skofabrikörer än av
fattiga skolpojkar.
|
Till början
|
Thespis, Thalia, Dixieland och poesi
Det var under skoltiden jag började spela teater,
både skolteater och i ett amatörsällskap som då fanns i Örebro.
Thespis. Jag spelade Hjalmar Bergman, "Ett experiment" under
hans hustru Stinas vakande öga, där en medspelare var Torbjörn
Axelman, senare konstnär, författare och regissör. En annan var Per
Söderberg, prästen och TV-producenten.
Men min premiär var faktiskt redan i första klass. Vi hade bjudit
in rektor Ursing och andra lärare och jag imiterade Max Hansen, den
danske skådespelaren som då var
mycket populär. Jag framförde en lätt skabrös visa som hette
"Oh Louise" på bräkande halvdanska och Ursing höll på
att ramla ur stolen av skratt.
Jag spelade också Shakespeare, Jeppe i Holbergs
Jeppe på Bjerget och många andra roller, älskade det och drömde om
att bli skådespelare. Min lärare i tyska, Brita Flink, också hon teaterintresserad,
uppmuntrade mig till mammas förtrytelse. Men jag hade framgångar och
kammen växte. Jag spelade på teatern i Örebro, i läroverksaulor
och på många andra håll.
Med det lokala sällskapet Thespis turnerade jag en
sommar, liksom sporadiskt på hösten och vintern med
"Värmlänningarna", fast i talroller. Jag kunde ju inte
sjunga. Men det var en lärorik tid. Med en gammal buss åkte vi runt
i mellansverige 0ch på Gotland. Spelade i Folkets Hus och på
festplatser utomhus. Ibland, som på Gotland kunde publiken gå upp
till flera tusen, medan en kväll i Skinnskatteberg drog en publik som
var mindre än ensamblen. Och jag fick en handgriplig lektion i tidens
sociala orättvisor. Teatergruppen leddes av den mycket begåvade Hans
Frisk, skofabriksarbetare på Oscaria. Hur hade hans liv gestaltat sig
med en annan bakgrund och uppväxt?
I skolan framträdde jag också som en sorts "stand
up comedian" innan begreppet fanns i Sverige. Jag arrangerade
under artistnamnet "Otis" föreställningar i aulan före
skoldansernadär jag uppträdde, sjöng, spelade piano och spexade i
Povel Ramels anda. Nu efteråt förstår jag inte riktigt hur jag
vågade, eftersom allt var improviserat och orepeterat. Stundens
ingivelse var drivkraften, som när jag gjorde entré på cykel i
aulan. En otänkbar händelse på den tiden!
Den här sceniska verksamheten fortsatte i Uppsala med
studentteater och kammarteater som jag skriver om i ett annat
sammanhang. Men det var inte bara teater. Vi spelade musik i Örebro
också. Dixieland. Idolerna var Sidney Bechet, Mezz Messrov, Louis
Armstrong, Jack Teagarden och de andra stora namnen,. Jag spelade
trummor, något jag fått tillfälle att göra långt senare i olika
sammanhang som i Manilla. Dåvarande utrikesministern Manglapus, en
av oppositionsmännen mot Marcos, som kommit tillbaka sedan diktatorn
störtats, hade ett dixielandband. Vid ett besök där för en
konferens om mänskliga rättigheter och diskussioner med
överbefälhavaren Ramos, som senare blev president, ordnade Manglapus
en jamsession där jag fick sitta in vid trummorna.
När jag lämnade min FN-tjänst i Genève hade
amerikanska ambassadören arrangerat en tillställning dit ett
marinkårsband kommit från Bonn. Där fick jag en högtidlig inbjudan
att spela trummor. En fantastisk upplevelse att sitta bland stramt
disciplinerade marinkårsmusikanter i svarta och röda uniformer och
vita uniformsmössor och klämma i med "When the Saints go
marching in." Det klirrade i de stora kristallkronorna på Hotel Intercontinental
och min lycka var fullständig.
Med TV-bandet under John Polman spelade jag på
generalkonsulatet i New York liksom på Ingrids, min frus,
femtioårsdag på Åmmeberg. Att spela trummor är litet som att cykla
eller åka skridskor. Har man en gång lärt sig grunderna så sitter
det i. Jag var naturligtvis inte särskilt framstående, but I loved
it! Och jag har alltid älskat den sortens musik. Dixieland, född i
New Orleans bordeller, gatuparader och begravningsprocessioner. Vital,
dynamisk, livsbejakande. Glädjefylld.
Den verkligt talangfulle i vår orkester, "The New Orleans
Stompers", var Anders Öhrwall, en lysande pianist. Han skulle
senare bli framgångsrik ledare för Adolf Fredriks kyrkokör i
Stockholm och musikprofessor i Helsingfors. Per Hugo Sollén spelade banjo, redan då ett varmhjärtat original som slutade som
jägmästare. Sonen till en överste i Frälsningsarmén spelade
kornett. Och en gång vann vi en orkestertävling som anordnades av
den nu avsomnade AT, aftontidningen.
Annars var väl litteraturhistoria och svenska de
ämnen som intresserade mig mest. Det tog sig många uttryck. Bland
annat var jag ordförande i skolans litterära förening
"Brage" och deltog i de årliga lyriktävlingarna. En av
dikterna som jag skrev som 15-åring tog jag senare med i min
diktsamling "32 om kärlek." Den heter "dina händer om
natten" och speglar min starka knytning till naturen, grundlagd
under älgjakter, skogsvandringar på Granberga och stilla
fiskemorgnar på Svartån
|
Till början
|
Natten tar på sig
sina svarta handskar och går ut i skymningen
där björkarna reser
sitt vita staket runtom kvällen
och i dunklet
blänker konvaljerna i droppar av kvarglömt ljus
och trasten trär sin
tråd i ensamhetns bleka nål
över starrens grå
vadmalsprocession
och smultronhultens
kvällsskuggor reser sig i grindhålens laviga tomrum
där gransusningen
stiger och faller i dovgröna lietag
och medan kvällen
faller sönder i blekgrå rök
stänger dina händer
ute dagens oro.
|
|
Jan
Mårtenson
|
|
|
|