|
GOETHE SOM
FRIMURARE
|
"Här i Weimar behöver vi det egentligen inte"
|
|
|
I "Frimuraren"
1/2000, sid. 24 f., finns en artikel om "Goethe som
frimurare" av Sten Svensson. Föremålet för betraktelsen och
tidpunkten för publiceringen var synnerligen väl valda. Under år
1999 högtidlighöll nämligen den litteraturintresserade delen av
Västerlandet 250-års-minnet av universalgeniets födelse den 28
augusti 1749.
Eftersom Svensson främst skriver om Goethe som författare
och hans intresse för musik, men mindre om jubilaren som frimurare,
vill jag komplettera hans framställning med några
"läsfrukter" som bygger på äldre och nyare litteratur.
I Svenska Frimurare Ordens bibliotek på Blasieholmen
finns följande litteratur om Goethe som frimurare som dock inte tycks
ha utnyttjats av Svensson, om man får döma av hans litteraturförteckning
(sid. 25): tre boktitlar om musik och ett arbete på tjeckiska.
|
1. H. Wernekke, Goethe und die Königliche Kunst. Leipzig 1905.
(Författaren har varit Ordförande Mästare i logen
"Amalia", Weimar)
2. G. Deile, Goethe als Freimaurer. Berlin 1908
3. H.C. Freiesleben, Goethe als
Freimaurer. Hamburg 1949
4. F.C. Endres, Goethe und die Freimaurerei. Basel 1949
5. M. Obermann, Der Freimaurer Johann Wolfgang von Goethe. I:
Zirkelkorrespondenz 1999, nr 8,9,10. (Författaren är Stormästare
i Große Landesloge von Deutschland, d.v.s. den gren som arbetar
efter det "svenska" systemet.)
I slutet av denna uppsats anges ytterligare och
modernare litteratur (i urval).
|
Innan jag ger min
version av Goethe som frimurare vill jag kommentera några ställen i Svenssons
artikel, där jag ställer mig undrande (1.) eller har en avvikande
uppfattning (2.).
|
1. Så sent som 1830 talade Goethe om hur han
uppfattat Mozart på dennes konserter. (Frimuraren 1/2000, sid. 25).
Detta uttalande förbryllar mot bakgrund av Goethe-Handbuch 1998,
del 4/2, sid. 725: "Nach Wien ist er [Goethe] auch nie [!]
gekommen, und er hat auch nie ein symphonisches Werk von Haydn,
Mozart oder Beethoven gehört."
2. ...hans [Goethes] övertygelse om att varje
människa måste vara ’gut und hilfreich’ (a.a., sid. 25). I
teorin, ja! Läser man Sigrid Damms lovordade monografi
"Christiane [Goethes sambo, senare hans hustru] und Goethe.
Eine Recherche (14:e [!] uppl. 1999) – ett arbete som genomgående
bygger på autentiska dokument och brev – får man en mindre
sympatisk uppfattning av Goethe som människa. Jag anför två
exempel (bland flera!):
a. Dödsdomen över barnamörderskan Anna
Catharina Höhn (1783). [Då hade geheimerådet Goethe varit
frimurare i tre år ...] Goethe var en av de tre ledamöterna i
"Geheimer Conseil" (= ’Sekreta Rådet’) som hade att
avge ett utlåtande om straffpåföljden till hertig Carl August.
Ledamoten Chr.F. Schnauß är för dödsstraff,
ledamoten, friherre J.F. von Fritsch (tillika Ordförande Mästare i
Johanneslogen "Amalia"; se nedan) röstar emot
dödsstraff, medan ledamoten Goethe pläderar för avrättning. Hade
han som skrivit dikten "Das Göttliche", där första
strofen lyder
Edel sei der Mensch / Hilfreich und gut! /
Denn das allein / Unterscheidet ihn / Von allen Wesen / Die wir
kennen."
varit "en av frimureriets och
mänsklighetens största gestalter" (Svensson, a.a.), hade
kvinnans liv kunnat sparas. (Damm 81–95)
b. Hustrun Christianes sista dagar, hennes dödskamp och
begravningen. "Allein, unter den Händen fühlloser [’okänsliga’]
Krankenwärterinnen (’sjuksköterskor’) ist sie, fast ohne Pflege
[’nästan utan vård’] gestorben. (...). Ihr eigener Sohn ist
nicht zu bewegen gewesen [’kunde inte förmås’], zu ihr zu gehen,
und Goethe selbst wagte es nicht !. (Damm 503) Nobelpristagaren i
litteratur Elias Canetti (1905–1994) konstaterar: "Goethe ist
es geglückt (’lyckades’), den Tod zu meiden (’att undvika
döden’). Mit Kälte erfüllt es einen (’Man ryser’), daß es
ihm so gut geglückt ist [’att han lyckats så väl’]." (Damm
500) Hustrun Christiane dör den 6 juni 1816 (16 år före maken).
GOETHE DELTAR INTE I JORDFÄSTNINGEN ... (Damm 507). Han anser döden
vara en "medioker porträttmålare", han undviker åsynen av
döda människor. "Ich (Goethe) habe mich wohl in acht genommen (’Jag
undvek’) weder (’varken’) Herder, Schiller noch die (...)
Herzogin Amalia im Sarge (’i kistan’) zu sehen." (Damm 505).
När sjukdom och död uppträder i hans närhet, fördjupar han sig
frenetiskt i sitt arbete, håller inte bara fast vid sin vanliga
dagsrytm utan ökar den, han blir mer energisk än vanligt. "Ich
muß mit Gewalt (’intensivt’]) arbeiten, um mich oben zu halten (’för
att hålla mig uppe’)." Han möter döden genom att vända den
ryggen, han flyr. (Damm 500).
|
|
ÄKTA HÄNGIVEN FRIMURARE?
|
Goethe var alltså frimurare (liksom hans samtida, t.ex. kompositörerna J. Haydn
(1732–1809), W.A. Mozart (1756–1791), G. Meyerbeer (1791–1864),
A. Lortzing (1801–1851), F. Liszt (1811–1886), filosoferna J.G.
Herder (1744–1803), J.G. Fichte (1762–1814) och författarna G.E.
Lessing (1729–1781), Chr.M. Wieland (1733–1813) – däremot inte
F. Schiller (1759–1805). Betr. Schiller se E. Mayer i Quatuor
Coronati, Bayreuth, Jahrbuch Nr. 36/1999, sid. 119 f.) – men var han
också en "äkta", hängiven frimurare, som regelbundet
deltog i logearbetet, som sökte sina bröders gemenskap? Med stöd av
nyare litteratur (Kelsch, Wilson, Richert, Damm) vill jag starkt
ifrågasätta detta.
Lennhoff/Posner (1932:616 ff.) ägnar 4,25 spalter
åt Goethe; i slutet av artikeln kommer författarna fram till detta
omdöme (i översättning av F.F.): "Först på senare tid har
frågan ställts, om Goethe var en ’god frimurare’.
Närvarolistorna för Johanneslogen ’Amalia’ ger inget stöd för
ett positivt svar. Goethe var förvisso ingen aktiv frimurare. Det
hade han (som ämbetsman och författare; F.F.) ingen tid till. Men
– anser Lennhoff/Posner – han var den störste tysk som någonsin
burit ett frimurarförkläde."
Det senaste större verket på
Goetheforskningens område är Goethe-Handbuch i fem omfångsrika
delar (Metzler 1996–1998). Delarna 4/1 och 4/2 (tillsammans 1.270
sidor) behandlar Personen, Sachen, Begriffe. Artiklar om "Freimaurerei",
"Illuminaten" (en orden) och "Ordenswesen"
saknas. Redan här börjar läsaren ana, att den Konungsliga Konsten
dvs i frimureriet nog inte spelat någon större roll i Goethes liv
och verk. Denna skepsis motsägs dock av den äldre litteraturen om
Goethe som frimurare (Wernekke, Deile, Endres och Zirkelkorrespondenz
1999/8–10, där Stormästaren för Grosse Landesloge M. Obermann
målar upp en euforisk bild av frimuraren Goethe: "Wenn er über
50 Jahre lang und bis zu seinem Tode der Loge angehört (’tillhört’)
und an allen (!?])Vorgängen (’händelser’) in der Loge regen
Anteil (’livlig del’) genommen hat, kann man mit Fug und Recht
behaupten (’kan man med rätta påstå ’), daß Goethe ein
überzeugter (’övertygad’) Freimaurer war." (ZK 1999/8:357)
Mot bakgrund av tillgängliga fakta (logens närvarolistor, brev, utlåtanden)
ska vi nu se, om han verkligen var det.
Redan under sin studietid i Frankfurt/Main försökte Goethe 1764
att bli medlem i ett hemligt sällskap, "Arkadische
(’idyllisk, lantlig’) Gesellschaft Philandria"; han var då
endast 15 år. Ansökan avslogs på grund av Goethes då något
vidlyftiga leverne. (Deile 3 ff.) – Som ung jurist (1772) i staden
Wetzlar (Hessen) lät han sig upptas i en filosofisk/mystisk
sällskapsorden ("Rittergesellschaft"), som dock inte hade
något med frimureri att skaffa. (Deile 14 f.)
|
Anna Amalia
|
GOETHE I WEIMAR
Den 7 november 2020 anlände den 26-årige
Goethe till den lilla staden Weimar (Thüringen, i hjärtat av
Tyskland; den hade då ca 6.000 invånare. Han kom på inbjudan av
hertigen Carl August. Uppgifterna för den unge juristen var
inledningsvis obestämda, liksom vistelsens längd, men ganska snart
betroddes Goethe med ansvarsfulla uppgifter inom hovförvaltningen
(han blev geheimeråd) och stadens kulturliv (särskilt inom teaterverksamheten). Bortsett från några resor, bl.a. till Italien,
kom han att stanna i Weimar fram till sin död den 22 mars 1832.
År 1780 ansökte Goethe om medlemskap i
Johanneslogen "Amalia zu den drei Rosen", en utpräglad
hovloge, som hade grundats 1764. Sitt namn hade den efter hertiginnan
Anna Amalia, en av logens gynnare. Ordförande Mästaren, tillika
ministern och Goethes kollega, friherre Jakob Friedrich von Fritsch,
var tydligen kritiskt inställd till den (då ännu inte nobiliserade)
unge karriäristen för han lät den sökande vänta i 4,5 månader på sin reception. Den 23 juni 1780, dagen före Johannes Döparens
dag (frimureriets födelsedag) upptogs Goethe som lärling i
"Amalia". Ordförande Mästare von Fritsch var frånvarande
... Enligt närvarolistan för 1781 omfattade logen 57 bröder som kom
från Weimar och småstäderna i närheten; den bestod av ämbetsmän,
officerare, teologer, läkare och professorer (Richert 46). Man hade
också Tjänande bröder.
|
Logehuset i Weimar
|
Logen "Amalia" var vid den tiden underställd den s.k.
Strikta Observansen [’ovillkorlig, blind lydnad’], ett
höggradsystem som kommit från Frankrike; dess medlemmar ansåg sig
vara legitima efterkommande till medeltidens tempelriddare. Med sitt
svärmeri för medeltiden, sin legendbildning och en mystisk
kristendom (Humanität 5/1999:8), sin vidlyftiga hierarki och sina
ritualer gick den Strikta Observansen under på grund av sin
"innehållslöshet" (Lennhoff/Posner 1932:1523). Slutet kom
med generalkonventet i Wilhelmsbad/Hanau, juli/augusti 1782. För
Lessing var detta frimurarsystem "en dröm" [förmodligen om
ett högadligt, ridderligt förflutet], för Goethe var den Strikta
Observansen "en rödvit maskerad". Lennhoff/ Posner
1932:1524 beskriver den som ett "sorgligt kapitel" i
frimureriets historia. En viktig bok för förståelsen av svärmeriet
för medeltiden och ridderliga lekar i vår tid är professor Johan
Huizingas arbete Homo ludens. Vom Ursprung der Kultur im Spiel.
(Originalet på
nederländska 1938, på tyska 1939) Svensk
översättning av professor Gunnar Brandell (1945): Den lekande
människan (Homo ludens).
Att den Strikta Observansen inte saknar intresse för Svenska Frimurare Orden
framgår av ett nytt arbete av ledamoten av forskningsföreningen
"Frederik" (Flensburg) Klaus Feddersen: Rituale des hohen Ordens vom
heiligen Tempel zu Jerusalem, auch Strikte Observanz genannt (...). Selbstverlag
1999 (382 sidor). På sidan 9 säger författaren, att den Strikta Observansen
ända in i vår tid bevarat "stort inflytande" på det svenska
systemet. Av särskilt intresse för svenska frimurare torde kapitel 11 (sid.
251–274) vara: Geschichte des Ordens der Tempelherren, wie sie von dem Herzog
von Södermanland an die Strikte Observanz übergeben wurde. Eftersom hans bok
ligger vid sidan om det ämne som behandlas här, avstår jag från i och för
sig för en svensk frimurare intressanta citat. Feddersens arbete kan kanske bli
föremål för en särskild artikel längre fram.)
|
|
Goethes logesmycke i
guld med blått band
|
Ett år efter sin reception anhåller
(!) Goethe om förtida befordran, han blir nu "gesäll",
d.v.s. medbroder. Den 2 mars 1782 blir han mästare. Samma år, på
Johannes Döparens dag, stängs templets portar på grund av den
ideologiska kris som den Strikta Observansen vållat och det virrvarr
som rådde i det tyska frimureriet.
Under någon tid (1783–1805) är Goethe, liksom hertig Karl
August, hans intime vän – medlem av Illuminaterna, en Orden som bl.a. krävde
radikala reformer mot furstligt -. (Kelsch 8 f.; Lennhoff/Posner 1932:729 ff.)
Om sin tid hos Illuminaterna skriver Goethe till vännen
Kayser: "... so habe ich auch gefunden, daß in der kleinen Welt der
Brüder alles zugeht (’allt försiggår’) wie in der großen und in diesem
Sinne (’sålunda’) hat es mir viel genutzt (’gagnat mig mycket’) diese
Region zu -." (Richert 54)
Goethes litterära verksamhet under denna tid återspeglar
hans skepsis mot frimureriska former. Han skrev lustspelet "Der
Groß-Kophta" (’egyptisk magiker’, syftar på bedragaren A. Cagliostro,
1743–1795; se Lennhoff/Posner 1932:246 ff.) år 1791. Det tycks inte ha gjort
någon större succé. Martens (1979) kommenterar stycket med följande ord:
"Allt det esoteriska, alla frimureriska arcana (’hemligheter’) och
ritualer tycks hos Goethe endast användas som hokus-pokus och medel att dupera
folk." (Richert 64)
Några år senare, 1807, ansöker bröder från den
närbelägna lilla universitetsstaden Jena hos hertig Karl August om
att få grunda en loge. Goethe, i sin egenskap av minister och
frimurare, får i uppdrag att utarbeta ett utlåtande. (Hans negativa
svar må delvis ses mot bakgrund av oroligheter bland
"jakobinska" studenter och rädslan för revolutionär
smitta från Frankrike.) "Jag (Goethe) vill inte förneka, att
frimureriet i stora städer har haft och må ha gynnnsamt inflytande
på de obildade massorna (original: "rohe (!) Massen").
Även på mindre orter, som t.ex. Rudolstadt, är en sådan verksamhet
gagnelig för sällskaplig samvaro. Här i Weimar behöver vi det
(frimureriet) egentligen inte, och för Jenas del anser jag detta
ordensväsende (...) vara farligt." (Deile 45; Kelsch 36)
Logen "Amalia" skulle förbli stängd
fram till år 1808, d.v.s. i 26 år! När den åter öppnade sina portar
den 24 oktober kom den att arbeta efter Friedrich Ludwig
Schröders ritual, ett "blått" frimureri som omfattade
enbart Johannesgraderna, i stort sett det engelska systemet. Goethe
var frånvarande sagda kväll, han befann sig då i Jena, hade i och
för sig för avsikt att delta i återinvigningen, men ändrade sig,
när han erfor, att hertiginnan hade för avsikt att komma till Jena
för att bese museerna därstädes. (Deile 53 f.) Goethe var alltid
"ein treuer Diener seines Herrn" (en furstelakej) för att
citera en pjästitel av F. Grillparzer (1830).
|
|
Hertig Karl August
av Sachsen-Weimar-Eisenach.
Okänd konstnär 1780. Ett märkligt porträtt, där konstnären
framhäver den unge furstens beslutsamhet.
|
ALLT MERA PASSIV
Efter 1808 distanserade sig Goethe alltmer från
logearbetet. (Humanität 5/1999:9). "Von einer tätigen Mitarbeit
(’aktiv medverkan’) Goethes in den folgenden Jahren ist nichts
bekannt." (Kelsch 10) Han besöker dock sin loge några gånger
under år 1809, bl.a. den 4 april, då den 76-årige Chr.M. Wieland
recipierade. Fyra år senare, den 18 februari 1813, höll Goethe det mycket
långa åminnelsetalet över den allmänt avhållne författaren
Wieland. (Deile 187 ff., Kelsch 37 ff.)
1812 anhåller Goethe skriftligt att få bli passiv
broder, "da es mir unmöglich fällt (’då det är omöjligt
för mig’), den Logen regelmäßig beizuwohnen (’att regelbundet
delta i logearbetet’)" (Deile 64). 1815 står Goethe som fadder
för sin son August (1789–1830), som så småningom blev
ceremonimästare i "Amalia". Det var sista gången som
geheimerådet besökte sin loge. (Han hade då 17 år kvar att leva.)
|
DE SISTA ÅREN
Goethe firar 1830 50-årsjubileum som frimurare.
Han är dock opasslig och kan inte ens ta emot en grupp bröder från logen
som ville överlämna ett diplom med hans utnämning till
hedersledamot av logen. Han revancherade sig dock med att översända
dikten "Dem würdigen Bruderfeste", som lästes upp vid Johannesfesten
1830. (Wernekke 162; Richert 84)
Goethe dör den 22 mars 1832. Minneslogen för honom äger rum den
9 november samma år. Deputerade Mästaren von Müller sade då bl.a.
i sitt tal: "Goethe var innerst inne frimurare, ty oavlåtligt
strävade han efter det allsidiga ljuset, och han hade också behov
att dela med sig av detta ljus till andra, det ljus som i så rikt
mått förlänats honom (...). Över 50 år tillhörde han
frimureriet, och var företrädesvis verksam, när logen
"Amalia" anslöt sig till det enkla, urgamla systemet.
Oavbrutet deltog han alltsedan dess i varje betydelsefull händelse,
vid varje större logehögtid, på så sätt att han granskade och
godkände de mera viktiga talen, sångerna och arrangemangen." (Richert
86; Wernekke 60 ff.)
|
EPILOG
Epilog av Th. Richert i Q.C. Nr. 36/1999, sid. 86 f.
i fri översättning av F.F.
|
Goethes relationer till frimureriet kan grovt indelas i tre faser. I
den första fasen från 1780 till 1785 sysslade han intensivt med
frimurerisk litteratur och de olika strömningarna i logerna, men han intresserade
sig inte för innehållet i logearbetet. Å ena sidan såg han i sitt
medlemskap ett medel att förbättra sin samhälleliga position.
Därför betonade han i olika skrivelser till Ordförande Mästaren]
v. Fritsch fördelarna med sin reception. Å andra sidan var han som
regeringsmedlem alltsedan 1781 uppmärksam på alla initiativ som
skulle kunna bli politiskt farliga .
Den andra fasen varade från 1788 till 1808. Den
kännetecknas av en utpräglad "polisiär" attityd hos den
alltmera konservativa ministern gentemot hemliga grupperingar, t.ex.
oroshärden i Jena, sedan följderna av franska revolutionen.
Förbuden 1789, 1797, 1803 och 1807 drabbade såväl frimurare som
studenter. Det viktigaste verket under denna period med relevans för
vårt ämne är lustspelet "Der Groß-Kophta" (1791), där
han driver med hemliga sällskap.
När Goethe under den tredje fasen från och med
1808 åter blev masoniskt aktiv, berodde det på att hertigen Karl
August lät inrätta en loge. Minister Goethe deltog i arbetet av
lojalitet mot sin herre, däremot inte av entusiasm för frimureriet.
Någon vidare aktivitet från Goethes sida kan man inte lägga märke
till under hans sporadiska logebesök, om man bortser från
åminnelsetalet för Wieland, förmodligen ett uppdrag av Karl August.
Från och med 1815 deltog Goethe inte mera i logearbetet, han bidrog
dock med åtta dikter och litterära bidrag, inte särdeles mycket
under hans 17 återstående år.
Om man tittar närmare på talens och dikternas
ämnen, märker man liksom i breven under den första fasen, att det endast var sällskaplig
samvaro och allmän moralisk fostran som Goethe förknippade med
frimureri. Logeverksamhetens innehåll och former intresserade honom
föga, ej heller tog han del av diskussionen om masoniska reformer och
den gryende frimureriska forskningen. Jämfört med Herders och
Fichtes frimureriska bidrag är Goethes marginella. Myten om den
ivrige och övertygade frimuraren Goethe överensstämmer inte med
fakta.
Goethes väsentligaste, bevarade bidrag till frimureriet
torde vara hans dikter, sånger och minnestal. Texterna finns
återgivna hos Wernekke 150 ff. Den förnämligaste masoniska dikten
av honom är enligt min mening "Symbolum". Den förtjänar
att återges in extenso och i original.
(Wernekke 154)
|
|
Des Maurers Wandeln
Es gleicht dem Leben,
Und sein Bestreben,
Es gleicht dem Handeln
Der Menschen auf Erden.
Die Zukunft decket
Schmerzen und Glücke
Schrittweis dem Blicke.
Doch ungeschrecket
Dringen wir vorwärts.
Und schwer und ferne
Hängt eine Hülle
Mit Ehrfurcht, stille
Ruhn oben dieSterne
Und unten die Gräber
|
Betracht´ sie genauer
Und siehe, so melden
Im Busen die Helden
Sich wandelnde Schauer
Und ernste Gefühle.
Doch rufen von drüben
Die Stimmen der Geister
Die Stimmen der Meister:
Versäumt nicht, zu üben
Die Kräfte des Guten.
Hier winden sich Kronen
In ewiger Stille,
Die sollen mit Fülle
Den Tätigen lohnen!
Wir heißen euch hoffen.
|
Det efter luftangrepp på Weimar raserade logehuset
|
|
Folke Freund
|
Litteraturförteckning
(I urval – utöver den litteratur som är
uppförd i början av denna uppsats)
Damm, S.: Christiane und Goethe. Eine Recherche.
Frankfurt/M. etc. 14:e uppl. 1999
Goethe-Handbuch in vier Bänden. Stuttgart 1996–1998
Humanität. Das deutsche Freimaurer Magazin.
5/1999 (= Temahäfte om Goethe)
Kelsch, W.: Geheime Weisheit und Symbol in
Goethes Alterswerken. I: Forschungsloge Quatuor Coronati, Bayreuth.
Quellen-kundliche Arbeit Nr. 38. Bayreuth 1998
Lennhoff, E./Posner, O.: Internationales
Freimaurer-Lexikon. München 1932 (Den nya upplagan av Lennhoff/Posner/Binder
hade vid färdigställandet av denna uppsats ännu inte utkommit.)
Martens, W.: Geheimnis und Logenwesen als
Elemente des Betrugs in Goethes Lustspiel "Der Groß-Kophta".
I: P.C. Ludz: Geheime Gesellschaften. Heidelberg 1979
Richert, Th.: Der Geheime Rat Goethe als
Freimaurer und Illuminat. (...). I: Quatuor Coronati, Bayreuth.
Jahrbuch 1999, Nr. 36, sid. 45 ff.
Wilson, W.D.: Das Goethe-Tabu. Protest und Menschenrechte im
klassischen Weimar. München 2:a uppl. 1999
|
|
|
|