Ordre de l’Arc
et du Carquois
|
|
|
Pilbågen och Kogrets Orden grundades av den tolvårige kronprins
Gustaf (III). Litteraturvetaren Marie-Christine Skuncke fördjupar
här kunskaperna om ordensväsendet som en pedagogisk tanke under
1700-talet.
|
Instiftandet av Pilbågens och Kogrets Orden på
våren 1758 var en snilleblixt från riksrådet och guvernören Carl
Fredrik Scheffers sida. Prins Gustaf hyste av naturliga skäl en stark
motvilja mot lärarnas politikundervisning men brann av intresse för
teater och ceremonier. Nu skapade guvernören en orden där barnet
blev både huvudperson - stormästare - och regissör - han reglerade
i detalj kostymer och ceremonier -, men där han bibringades sunda
enväldesfientliga principer.
|
|
Prins Gustaf vid sju års
ålder, statyett i terrakotta av Jacques Philippe Bou- chardon.
Nordiska Museet
|
|
Carl Fredrik Scheffer,
kronprinsens guvernör 1756-1762.
Pastell av Gustaf Lundberg
|
Scheffer, ledande frimurare och sedan 1753
serafimerriddare, var bättre bevandrad i ordensväsendet än de
flesta. För kronprinsen var detta ingen okänd värld. Genom sin
börd tillhörde han de tre kungliga ordnar som grundats tio år
tidigare, 1748. Serafimerordens blå band bär han ofta på
porträtten. På ordensdagen den 28 april 2021 - strax efter att hans
eget lilla sällskap instiftats - stod han enligt prinsens kavaljer,
Fredrik Sparre i femton minuter i ett öppet förnster för att se
riddarnas procession över borggården. I Ordre de l’Arc et du
Carquois (språket var naturligtvis franska) ingick förutom prinsen
och Scheffer även informatorn Samuel Klingenstierna, Gustafs fyra
kavaljerer och prins Fredrik Adolfs kavaljer, Gustaf Philip Creutz.
Det blev ett kortlivat företag, som dock avsatte en rad texter:
stadgar i flera versioner, ceremonimästarens instruktion, ett tal av
prinsen över Gustaf Adolf, etc.
|
Stadgarna, berättar Sparre, orsakade en konflikt mellan barnet och
guvernören. Tolvåringen författade en första version, manuskriptet
av kavaljeren Gustaf Fredrik Gyllenborgs hand. Stadgarna för de
kungliga ordnarna torde ha tjänat som mönster, både vad gäller den
allmänna uppläggningen och vissa detaljer, till exempel "ämbetsmännens"
titlar: kansler (Klingenstierna),
|
|
Gustaf med Guds nåde [...] Beaktande
av alla människor är jämlika av naturen,även om somligare
är rikare än andra, bör de inte glömma de plikter som de
har gentemot varandra, och de rika människorna bör
följaktligen av hela sin förmåga hjälpa dem som lever i
fattigdom och armod. Det är också mitt första skäl att
instifta denna orden. Politik och folkrätt är en stats
säkraste stöd, och de som utgör det civila samhället bör
alltså i grunden behärska denna vetenskap. De medborgare som
inte känner denna är därför ovärdiga att bära detta
namn. Mitt andra skäl för att instifta denna orden är
alltså att odla dessa vetenskaper. Kroppens skönaste prydnad
är skicklighet. Jag instiftar alltså denna orden för att
utöva kroppens vighet och smidighet.
[F 413, Uppsala universitetsbibliotek]
|
Samuel Klingenstjerna, kron- prinsens informator.
Lavyr av Jean Eric Rehn 1747
|
|
Pilkogrets orden hade med andra ord ett tredubbelt syfte:
välgörenhet (liksom Serafimerorden), studier i politik och
folkrätt, samt kroppsövningar (bågskytte). Satsen "alla
människor är jämlika av naturen" bör inte förleda oss att
betrakta prinsen som revolutionär. Ända sedan medeltiden hävdade
naturrättens företrädare människors naturliga jämlikhet inför
Gud; ovanpå denna grundläggande jämlikhet har människorna genom
avtal infört sociala olikheter. Det intressanta är här bruket av
termen "medborgare", "citoyen". Ett samhälle
bestående av medborgare med solida kunskaper i politik och folkrätt
- det är ett ideal i samkland med en Burla-maquis teorier, men
diametralt motsatt drottning Lovisa Ulricas syn. I stadgarnas nionde
paragraf upprepas att
|
|
Riddarna är skyldiga
att ägna sig åt politik och folkrätt, för att göra sig
värdiga namnet Medborgare«
|
|
Trots dessa ståtliga uttalanden visade Gustaf oroväckande
enväldestendenser när det gällde att fastställa hans
maktbefogenheter inom orden. Han tilldelar sig själv titeln
"suverän" herre och stormästare - ett epitet som dierkt
för tanken till det förhatliga ordet suveränitet, envälde. Han
förbehåller sig rätten att ensam utnämna nya ledamöter, m.m.
(Just utnämningsärenden var en känslig punkt i relationen mellan
kung Adolf Fredrik och rådet.) Givetvis måste Scheffer reagera. I
Gustafs text är är adjektivet "suverän" flera gånger
struket (§1, 2, 21, 28). Scheffer själv skrev om hela aktstycket,
trots prinsens protester. Han begränsade Stormästarens befogenheter,
tvingade honom till en maktdelning med ordenskapitlet. samtidigt
ersattes barnets lite valhänta formuleringar av en vuxens mogna stil,
så i detta utdrag ur ingressen:
|
|
Beaktande att alla människor är
jämlika av naturen, vilken skillnad det än må finnas dem
emellan på grund av stånd eller förmåga, har jag trott
mig ständigt böra föreställa mig och minnas, vad den av
lyckan gynnade människan är skyldigsin nödlidande och
olycklig nästa.
(K 48, Riksarkivet, Sparre 1.6.2021)
|
|
Ceremonimästarens instruktion tycks inte ha mött något motstånd. I
manuskriptet har befattningshavaren Gyllenborg, Gustaf själv och
Sparre medverkat. Här har prinsen haft roligt! Först klädseln och
ordenstecknen:
|
|
en dräkt av svart sammet
med en jacka av röd sammet. Ett koger om höger axel, fästat
med ett gult band[…] (§1). |
|
Dubbningen av nya riddare beskrivs givetvis i detalj. Intressantast ur
vår synpunkt är dock de ceremonier som iakttages vid politiska
diskussioner.
(§6). Ledamöterna tågar in: ceremonimästaren går i spetsen, så
riddarna två och två, följda av sekreteraren, som på ett hyende
bär
|
|
handlingar till ämnet som
skall debatteras, kan- slern, som likaledes på ett hyende bär
"Le Droit Politique, |
|
och sist stormästaren själv. Under diskussionen sitter två motståndare vid var- sitt bord på en estrad. Ordförande är en »domare«, som har framför sig "Le Droit Politique". Vad är nu denna "Le Droit Politique", som bärs in på ett hyende och som tydligen tjänar som ett rättesnöre för debatten? Ett rimligt antagande är att der rör sig om prinsens lärobok, Burlamaquis "Principes du droit politique", som just avhandlar politiken (del I) och folkrätten (del II). Om så är fallet - vilken triumf för Scheffer! I sin beskrivning använder Gustaf juridiska termer: "den som skall döma mellan de båda parterna", "domen". Tillställningen påminner även om disputationerna vid universiteten, där respondent och opponent drabbade samman under ledning av en preses.
|
Bland ordens syften nämns inte vältaligheten, men den spelade en
viktig roll såväl vid dubbningsceremonierna, där stormästaren
skulle hålla tal, som vid de politiska diskussionerna, där de båda
motståndarna sökte övertyga en domare. Orden instiftatdes den 18
april. Redan den 30 april var det dags för den förstadebatten,
»huruvida K. Gustaf Adolph hade rättighet eller ej att börja Tyska
Kriget« (ett folkrättsligt problem). Ämnet var väl valt. Prinsens
store förfader var, tillsammans med Henrik IV, en av de gestalter som
bäst kunde väcka hans entusiasm. Och Sveriges deltagande i
trettioåriga kriget hade fått förnyad aktualitet då Sverige, året
innan, 1757, gått in i kriget mot Preussen som medgarant för
Westfaliska freden. Det låg nära till hands att dra en parallell
mellan situationen 1630 och dagensläge.
Till valet av ämne bidrog kanske Scheffers minnen från ett
sammanträde i rådet 1 maj 1757. Man överlade om Sverige skulle ge
sig in i kriget. Diskussionen varkaotisk. Kanslipresidenten Höpken
erbjöd sig då att skriftligen ställa till argumenten för och emot,
rationes pro et contra, och:
|
|
»föllja dervid den
methoden at delibrera, som uti Rådet under rikscantzleren
Oxenstiernas tid var vedertagen«. |
|
Så skedde också. När rådet 1629 stod inför
beslutet att gå in i tyska kriget, hade Gustaf Adolf och Skytte
systematiskt argumenterat pro et contra. Vid debatten den 30 april
1758 var det kronprinsen som försvarade Gustaf Adolf, medan
motståndaren Gyllenborg förde kejsarens talan. Gustaf, berättar
Sparre, var utom sig av glädje under hela sammanträdet. Sitt tal
hade han själv skrivit med vacker handstil, utom ett parti som han
dikterat för Klingenstierna. Som källa använde han ett manifest,
som publicerades 1630 på order av Gustaf Adolf för att rättfärdiga
kriget - en ren propagandaskrift. Sparre fick i största hast
översätta en en tysk version till franska. I manifestet radas
anklagelser mot kejsaren upp: han har gång på gång brutit mot
folkrätten. Slutsatsen blir att den svenske kungen, trots alla sina
ansträngningar för att bevara freden, inte hade någon annan utväg
än att förklara krig.
I sitt tal framstår Gustaf som en entusiastisk men ännu tafatt
försvarsadvokat. Att han inte känner till retorikhandböckernas mall
för domstolstal spelar kanske roll. Värre är att dispositionen är
rörig och franskan stundtals obegriplig, om man inte läst Sparres
översättning av manifestet. Efter ett exordium (inledning) på en
mening börjar ha räkna upp kejsarens oförrätter mot Gustaf Adolf,
och han utskiljer »tre huvudskäl« (snarare fyra eller fem!) till
den svenska krigsförklaringen: »avtalsbrotten och kränkningarna av
[kungens] person«, stödet till Sveriges allierade, samt försvaret
för hans »förtryckta religion« och återupprättandet av
»Kejsardömets lagar«. Så nämner prinsen att Gustaf Adolf även
hade »många andra skäl«, som presenteras i hans manifest. Han
försöker nu sammanfatta aktstycket, varvid han delvis upprepar vad
han tidigare sagt. Som avslutning avbryter han sig tvärt och meddelar
att manifestet nu skall läsas uppi sin helhet. Det ligger kanske
något i Sparres kommentar att han arbetar för fort, men det var
sannerligen ingen lätt uppgift för en tolvåring.
Gyllenborgs försvarstal för kejsaren är tyvärr inte bevarat.
Kavaljeren med sin vana vid akademiska drabbningar var en tuff
motståndare (Han hade till exempel själv som »rector illustris«
presiderat vid sin egen disputation.) Prinsen, säger Sparre, var
»bestört« över alla invändningar och »uppeldad«. Lärarnas
kommentarer gällde argumentens samstämmighet med den historiska
sanningen. Såväl Gustaf som Gyllenborg hade kommit med tveksamma
påståenden, om förhållandet mellan kejsaren och Sigismund
exempelvis. »Domen« mellan motståndarna uppsköts till nästa
sammansträde, då man hunnit kontrollera »sjelfwa originala
Documenterne«. Scheffer varnade sin elev för att:
|
|
»stödja sina meningar, på
förnuftets blotta slutsatzer«, |
|
om inte dessa överensstämde med fakta. Ett
nyttigt råd till prinsen, alltid snar att bygga slott i luften!
Pilbågens och Kogrets Orden torde ha fortsatt till
maj eller juni 1758. Sparre var då ledig men återger vad han hört
av Barck. När prins Fredric skulle intas i sällskapet fick
drottningen för första gången höra talas om verksamheten (kanske skvallrade
älsklingssonen?). Reaktionen lät inte vänta på sig. Kungaparet
befallde omedelbart att orden, "ett oanständigt narry",
skulle avskaffas.
|
|
Med sorg i hjärtat tvingades Gustaf lämna ifrån sig
ordenstecknen. Med tanke på företagets politiska tendens var denna
upplösning inte förvånande. Det är snarare märkligt att saken så
länge kunde förbli hemlig. Hur som helst fick kronprinsen några
månaders intensiv övning i vältalighet, politik och historia.
|
|
Marie Christine Skuncke
|
|
|
|