Frimureriet
i det Osmanska riket
|
|
|
|
|
|
Blå Moskén
|
|
Vi känner alla till den folkliga sägnen om att
frimurare slaktade och saltade ned barn för att sända dem till
"hundturken". Sägnens ursprung kan nog ha att göra med
frimurarordens barnhus där man tog hand om föräldralösa barn.
Kanske har ännu en en faktor inverkat: Sverige och det osmanturkiska
riket hade en fungerande militärallians i hundra års tid, från
slaget vid Poltava 1709 och framåt. Den svenske kungen, Karl XII,
hade vistats som den turkiske kalifsultanens klient och gäst i
femårs tid, först i Bender och sedan i Demotika och Timurtasch.
Alliansen bestod, i princip till 1808, men i praktiken desavuerades
den av Gustav III genom freden i Värälä 1790. Den gemensamma
fienden var det vaknande, växande Ryssland, som strävade till haven,
Svarta och Vita Medelhavet i sydost och Östersjön i nordväst. Det
var två makter som stod i vägen, det svenska riket och det osmanska
turkiska imperiet. Alliansen var alltså en politisk nödvändighet
och krävde diplomatiska förbindelser.
Tomten där det nuvarande svenska generalkonsulatet
ligger i Istanbul inköptes redan på 1750-talet. Det är alltså en
gammal förbindelse, med förnäma svenska diplomater i det Osmanska
rikets huvudstad, och med en rad lärda svenska präster på posten
som "kyrkoherde i Konstantinopel" för alla de medborgare i
det storsvenska riket som vistades i Turkiet för affärer eller som
hantverkare. Vill man idag få se riktigt fina Mariebergskakelugnar,
så skall man resa till Turkiet! Åtskilliga besökande var forskare,
andra var förmögna turister. Dokument om allt detta finns i
Riksarkivet, däribland många på osmanturkiska. - De som skötte
förbindelserna med Turkiet hörde till samma kretsar som var
rekryteringsbas för det tidiga svenska frimureriet. Kanske är det en
del av förklaringen till att man förband frimurare med
"hundturken". I några fall stämmer det faktiskt, t ex var
den Olof Agrell, som skrev en på sin tid mycket uppskattad bok om sin
vistelse i Marocko (som då hörde under det Osmanska imperiet), en av
de ledande frimurarna i det tidiga 1800-talets Göteborg. För den som
vill forska i frimureriets historia i Sverige finns här mycket att
göra.
Till saken hör att det fanns frimureri i det Osmanska
riket. På samma sätt som det fanns folkliga sägner om
frimurare i Sverige, så finns det, den dag som i dag är, i hela
Mellanöstern och Nordafrika idéer om frimurarkonspirationer.
Antimasoniska skrifter kan man finna på bokborden på Kairos gator,
och inom de islamistiska rörelserna träffar man på
föreställningen att det var "frimurarna", bland dem
Atatürk själv, som störtade det Osmanska riket och förvandlade
det som en gång varit maktbasen för islams kalif till den sekulära
turkiska nationalstat som vi ser idag.
Dessa konspirationsteorier är felaktiga, men som
så ofta finns det någon liten krok att hänga upp dem på. Men i den
mån frimurarna i det osmanska riket spelade en politisk roll, så var
det snarare som "osmanlier", anhängare av just denna multietniska,
multireligiösa statsbildning, och som motståndare
till de olika nationalistiska separatiströrelserna som till sist
fick det upplöst. Frimurarna var osmanlier, men hängivna
modernistiska och frihetliga ideal.
Det Osmanska imperiet var en gång i tiden Europas mäktigaste
statsbildning. Sin största geografiska utbredning hade det kring
1560-talet. Det var multietniskt. Många folk, språk, stamtillhörigheter, många religioner och konfessioner. Allt under
det paraply som utgjordes av den osmanska statsapparaten, med sultanen
i toppen, samtidigt räknad som kalif för hela den
muslimska världen. (Må vara att detta inte accepterades av alla,
framför allt inte av shiiterna, och därför heller
inte av Shahen i Persien).
|
Blå Moskén, Istanbuls mest berömda sevärdhet uppkallad efter
det i huvudsak blå iznikkaklet som pryder interiören, är en av
världens mest berömda religiösa byggnader. Den byggdes delvis av
samma stenhuggare som senare deltog i uppförandet av Taj Mahal i
Indien. Sultan Ahmed I lät uppföra moskén vid den tid då det
osmanska riket var på nedgång. Projektets storslagenhet väckte
stark kritik då en moské med sex minareter uppfattades som ett
försök att tävla med arkitekturen i själva Mekka.
|
|
|
|
Riket var indelat geografiskt i olika provinser och
vilayets, men också personellt. Administrationsenheterna
utgjordes av religions- och konfessionsgrupperna, detta som kallas millet-systemet.
På så sätt ingick t ex serber och greker i samma
administrationsenhet, samma millet, eftersom de var
grekisk-ortodoxa. Ämbetsmannakarriärerna i riket gick tvärs genom
denna indelning. Man gjorde så att säga karriären inom sin millet,
men inom den kunde man samtidigt nå de högsta posterna i riket.
Millet-systemet sattes i fråga av den ungturkiska rörelsen från
slutet av 1800-talet, som ville ha en modern, konstitutionell stat,
med samma medborgarrätt för alla, I princip oberoende av etnicitet
eller konfession. Här finns det ett samband med frimureriet och med
dess bakgrund i upplysningstidens tänkande
|
STORMAKTERNAS FALL
1700- och 1800-talet såg upplösningen av det
svenska stormaktsväldet. Sverige krympte till en liten svenskspråkig
nationalstat. Det var också den tid då det osmanska imperiet
började upplösas, framför allt i samband med den våg av
nationalistiska rörelser som växte sig starka. Grekerna, serberna,
bulgarerna, rumänerna och så vidare, kom att bilda rörelser för
nationalstater, oberoende av Istanbul. Detta var en nationalistisk yra
som var i Rysslands intresse att stödja, men i de västliga
europeiska makternas intresse att stävja. Man ville inte ha ett för
starkt Ryssland. Vi kan i förbigående notera att Sveriges linje
under Krimkriget var proturkisk, vilket upprörde den finländske
Zakarias Topelius, som i det fallet sympatiserade med Tsarens politik.
Krigen var många och förödande, och arvet från den här tiden,
framför allt på Balkan, utgör Europas plåga den dag som idag är.
|
En följd av Första världskriget var Atatürks
revolution, eller kupp, som upplöste den sista resten av osmanskt
välde. Nationalstaten Turkiet kom till. Men det är i perioden innan
dess som vi kan se en mer direkt koppling mellan frimureriets historia
i regionen och dessa yttre skeenden. Den framstående franske
turkologen Paul Dumont, vid Strasbourgs universitet, har redovisat
sin forskning kring detta i en mycket intressant uppsats ("Freemasons
in the Ottoman Empire", Under the olive tree. Reconsidering
Mediterranean Politics and Culture. Tampere Peace Research
Institute 1997). Min fortsatta framställning bygger väsentligen på
Paul Dumonts undersökning.
|
|
|
Kemal Atatürk
|
Den baseras främst på två arkiv, det ena
tillhörande Grand Orient de France och det andra Grande
Loge de France. Han har däremot inte gått vidare till de andra obediences
som var verksamma i det osmanturkiska riket, särskilt då den
italienska storlogen, och de olika som hörde samman med de brittiska
frimurarinstitutionerna. Det är alltså ett begränsat urval
dokument, men, som han framhåller, tillräckligt för att "lyfta
slöjan en aning". I de båda arkiven finns dokument som rör ca
trettio loger spridda i det osmanska riket. Man skall alltså ha klart
för sig att det fanns åtskilligt flera. Arkiven innehåller främst
deras korrespondens. Det innebär att det mesta gäller olika kriser,
medan det mer dagliga arbetet inte på samma sätt är dokumenterat.
Men genom denna korrespondens får man också inblick i vad som skedde
i andra loger och på det internationella fältet.
Paul Dumont har valt att koncentrera sin undersökning på tre
loger, två av dem i Saloniki (Veritas och Avenir de l'Orient),
och en i Istanbul (Renaissance). Saloniki kom ju senare att hamna i
Grekland, medan Istanbul förblev turkiskt. Dessa logers mest
verksamma tid var samtidig med "ungturkarnas revolution"
1908-1912, alltså den rörelse som syftade till att förändra och
modernisera det Osmanska riket, men som också ledde till att Turkiet
kom att delta i Första världskriget. Saloniki var ett centrum just
för den ungturkiska rörelsen, och det var ju Atatürks egen hemstad.
|
FRIMURERIET I SALONIKI
Frimureriet i Saloniki tycks ha kommit igång under senare delen av
1800-talet. Det lär ha funnits en loge redan i början av 1800-talet
(Amitié), och man kan anta att det fanns fler under seklets lopp, men
Dumont har inget källmaterial som berör dem. I början av 1900-talet
var grogrunden för nya loger särdeles god. Där fanns en växande
medelklass, skolor, en "bildad allmänhet", och goda
förbindelser med omvärlden (hamn, järnväg), och en avsevärd
befolkning (mer än 100.000). Han nämner följande loger från
1900-talets början: Macedonia Risorta hörde under italienska
storlogen. Den hade med säkerhet kopplingar till den ungturkiska
rörelsen. Sedan tillkom under bara några få år logerna Veritas
(under Grand Orient de France), Labor och Lux (båda under den
italienska), Philippos (under grekiska Grand Orient-storlogen),
Perseverancia (under den spanska), och Steaoa Salonicului (med
relation till den rumänska stora nationallogen). Med den ungturkiska
revolutionen 1908 skapades en rad nya loger, de flesta dock av kort
varaktighet. Nog så intressanta likafullt. Dit hör den turkiska
logen Midhat Pasha som blomstrade till 1912, då grekerna ockuperade
Saloniki. Vidare l'Avenir de l'Orient (under Grande Loge de France),
som lyckades fortsätta sin verksamhet förmodligen ända till Andra
världskriget.
|
FRIMURERIET I ISTANBUL
I Istanbul hade frimureriet, åtminstone i dess franska obediens,
krossats av den reaktionäre sultanen Abdul Hamid under 1880-talet,
och kring 1900 fanns inget kvar. En italiensk loge fanns dock, Il
risveglio d'Oriente, vidare den engelska Oriental (grundad 1856), och
den tyska Zum goldenen Horn. Istanbul var ju Europas mest
kosmopolitska stad, verkligen Europas "huvudstad". Dumont
menar att de logerna kunde förbli just för att de var mer
konservativa i politiskt avseende än de franska med deras samband med
ungturkarnas rörelse. Abdul Hamid lät dem alltså vara. De
franskorienterade logerna var således nedlagda i Istanbul, men deras
tidigare medlemmar fanns ju kvar och bidade sin tid.
|
LOGEN VERITAS
Repressionenen i Saloniki var åtskilligt mildare,
och 1904 vågade man sig på att bilda logen Veritas. Det intressanta
är att samtliga av stiftarna tillhörde den judiska millet i Saloniki.
Det är inte så konstigt som det verkar. Mer än hälften av
Salonikis befolkning var vid den här tiden judisk, och den var
ekonomiskt stark, och med det högsta antalet välutbildade. Dessa
stiftande bröder kom från den italiensk-relaterade logen Macedonia
Risorta. Det framgår inte, säger Dumont, varför de lämnade den och
bildade denna nya, franskorienterade loge. Han pekar på en faktor:
språket. Från att ha haft nära relationer till Italien hade den
judiska kommuniteten i Saloniki, från 1880-talet, tenderat att
favorisera franskan, dels som handelsspråk, dels till följd av att
många hade utbildning från franskspråkiga skolor (genom Alliance
Israelite Universelle).
Veritas tycks ha haft ca 150 medlemmar vid tiden för den
ungturkiska revolutionen, mest köpmän och finansmän, men också med
inslag av "professionals". 1908 räknade man bland
icke-judiska medlemmar minst fyra greker, två armenier, och minst 15
muslimer. När det gäller de senare kan man möjligen misstänka att
det rörde sig om s. k. dönme, dvs ättlingar till de judar som
konverterade till islam som en följd av det sabbatianska debaklet på
1600-talet, dvs den grupp som uppkom genom den judiska messianska
rörelse, vars ledare Shabbetai Tsevi själv konverterade 1666.
Sådana dönme-församlingar finns fortfarande, och, enligt uppgift
från Tapio Harviainen vid Helsingfors universitet, är det i dag två
moskéer i Istanbul som har dönme-karaktär. Vid 1900-talets början
fanns det ca 10.000 dönme-muslimer i Saloniki, och flera var aktiva
inom just den ungturkiska rörelsen. En av dem var den kände och
aktive publicisten Fazli Necib, grundaren av tidningen Yeni Asir (Nya
Seklet) i Saloniki och ledande i den lokala ungturkiska kommittén.
|
LOGEN L´AVENIR DE L´ORIENT
Logen l'Avenir de l'Orient kom till efter den
ungturkiska revolutionen. Den instiftades i november 1908. Den hade en
stor del judar, en del dönme och inte så få muslimer. I en
medlemslista från 1911 finns 63 medlemmar förtecknade, och av dem
har 23 turkiska namn. Man kan observera att ungturkarna ville medvetet
skapa en medborgaridentitet som var oberoende av
religionstillhörighet eller etnicitet, alltså en nationalitet
grundad på medborgarskap, inte på härstamning, språk eller
religion. Man kan också notera att även om det var olika
religonstillhörighet och etnicitet på medlemmarna i de två logerna,
så hörde de till samma sociala klass: bildad borgerlighet i fria
yrken. Ett påfallande inslag är militärer och läkare.
Samma gäller i den ungturkiska rörelsen. Den
startade faktiskt 1887 i den Kejserliga Medicinska
Akademien. Nu kom alltså de här två logerna att höra till två
olika franska "obedienser", vilket ledde till spänning dem
emellan, men en försoning kunde ske 1909 och man accepterade
varandras existens.
I arkivmaterialet kan man följa logernas
filantropiska verksamhet, stöd till skolor och sjukhus, lån till
behövande bröder, hur man tog hand om föräldralösa och ställde
upp när det inträffade bränder, epidemier och andra olyckor. Av
naturliga skäl finns det mindre i arkiven om eventuella politiska
aktioner. Men man kan konstatera att flera av bröderna även var
verksamma inom den ungturkiska "Kommittén för Samhörighet och
Framskridande" i Saloniki. Man kan också notera bristen på
medlemmar från de kristna minoriteterna i Saloniki: greker, bulgarer,
serber, valachier, armenier. Bland dem var antagligen de
nationalistiska känslorna starka, och inställningen till den
ungturkiska osmanli-linjen följaktligen negativ. Den italienska logen
Mace-donia Risorta var mer uttalat och öppet ungturkisk. Bland
medlemmarna fanns Mehmet Talat, ledande i den nämnda kommittén, och
senare mycket politiskt verksam, och logen hade faktiskt fungerat som
gömställe för ungturkarnas arkivarier, med ordförandemästarens
goda minne.
Sultanen Abdul Hamid tvingades abdikera, och när man firade den
ungturkiska revolutionens seger 24-26 juli 1908, marscherade alla
logerna i Saloniki sida vid sida. Ett av festtalen hölls av
ordförandemästaren i Macedonia Risorta, Emmanuel Carasso. Antalet
sökande blev stort till logerna. Bland de nya medlemmarna i Veritas
var Ali Riza Pasha, tredje arméns generalstabschef, och Huseyin Hilmi
Pasha, som var generalinspektör över de tre vilayets som Makedonien
bestod av, alltså en av de högsta ämbetsmännen i det osmanska
riket. Och naturligtvis stiftades en rad nya loger.
|
Nu kom något nytt till. Ungturkarna började
organisera loger till en egen "obediens", oberoende av de
utländska storlogerna. Den skotska storlogen vägrade till en början
att erkänna denna turkiska storloge, även om erkännandet kom så småningom.
I Frankrike etablerade både Grand Orient och Grande Loge relationer
till den Osmanska Grand Orient, men först 1910, dvs ett år efter
dess tillkomst. Det visade sig att de tidigare logerna i riket inte
utan vidare slöt upp kring den nya nationelltosmanska storlogen. En
rad problem bestod nämligen, trots de ungturkiska reformerna,
återupprättandet av konstitutionen från 1876, och försöken att
skapa en osmanli-nationell identitet med enighet över alla etniska
och religiösa gränser. Den nya regimen började bli alltmer
auktoritär, och de medborgerliga friheter som man kämpat för kom
att beskäras, med motiveringen att man ville säkerställa ordningen.
De nationalistiskt-separatistiska rörelsernas aktivitet fortsatte.
Men visst ställde logerna upp för osmanli-linjen.
Logen Veritas sände ett manifest till sin franska storloge, i oktober
1908, och fördömde den bulgariska självständighetsförklaringen,
och likaså tog man på det bestämdaste avstånd från den
österrikiska annekteringen av Bosnien-Hercegovina. Man såg båda
aktionerna som förödande för den positiva utvecklingen i det
osman-turkiska riket. Samma gjorde man vid konflikten om Tripoli
mellan Italien och Turkiet 1911. För logernas medlemmar, där alltså
en mycket stor del hörde till den judiska befolkningsgruppen i
Saloniki, var det väsentligt att det osmanska riket skulle bestå,
och framför allt att det skulle bestå på Balkan, så att inte
regionen skulle falla sönder i småstater och etniciteter i ständiga
konflikter och krig, där minoriteter inom småstaterna alltid skulle
råka illa ut. Man förutsåg alltså den utveckling som sedan kom
till stånd, och som givit upphov till uttrycket
"balkanisering" för extremnationalism och etniska
rensningar. Det man fruktade skedde. 1911 landsteg italienarna i
Tripoli, och 1912 utbröt det man lite oegentligt kallar
"första" balkankriget (det var varken det första eller det
sista!). Den osmanska armén bröt samman, och grekiska trupper intog
Saloniki 8 november 1912. Grekerna förklarade att staden stod under
krigslagarna, och därmed upphörde logesammankomsterna för en tid.
Protesterna flyttade till Frankrike. Gustave
Mesureur, ledare för Grande Loge de France, uttalade sig kraftigt mot
Balkankriget, och i december samma år organiserades en internationell
logesammankomst "till förmån för freden". Temat var:
"Frimureriet för universell rättvisa och internationell
fred". Det följde sedan en rad aktiviteter, organiserade av
franska frimurare, med samma innebörd. Grande Loge de France och dess
företrädare var öppet fientligt inställda till
nationaliströrelserna och statsbildningarna på Balkan. 1913 kunde
stortalmannen, Natian-Larrier, bara resignerat konstatera att
fredsinitiativen inte haft någon framgång och att ett världskrig
nog stod för dörren. Däri fick han som bekant rätt. Andra
försök, med vissa initiativ från ordförandemästaren för logen i
Saloniki, ledde till ingenting. Grekland annekterade Saloniki. Logen
Veritas kom dock att existera ännu några decennier, för att
tydligen upphöra någon gång under 1930-talet.
Hur var det i Istanbul? Genast efter den ungturkiska revolutionen
1908 stiftades logen Renaissance (med relation till Grand Orient de
France). Men de ledande ungturkarna var inte så intresserade av denna
franska obediens - flera hörde ju till den "italienska"
Macedonia Risorta i Saloniki. De ville skapa en egen, turkisk,
storloge, en "Grand Orient de Turquie", och inför detta
faktum resignerade bröderna i Renaissance, och ville vara med bland
grundarna. Ett osmanskt Grand Orient kom alltså till 1909. I denna
återfinner man åtskilliga av de ledande politikerna i Turkiet.
Ryktet sa att den nye sultanen själv, Mehmed V, var medlem. En rad
nya loger kom till under denna obediens, fler än 20 inom bara några
månader, och man fick också till stånd ett konkordat som innebar
att de utländska storlogerna inte skulle bilda nya loger i landet.
Detta innebar att de "utländska" logerna krympte och
efterhand försvann. Logen Renaissance försökte i det längsta
behålla relationen till Frankrike, men uppgick i den turkiska
storlogen 1935. Men den led under inre motsättningar, bland annat
motsättningar mellan armeniska och grekiska medlemmar, där
armenierna ville närma sig den turkiska storlogen, medan grekerna
ville stå kvar i relationen till den franska Grand Orient. Logen
klövs, för att till sist alltså ändå gå in i den turkiska Grand
Orient. Men då fanns således inte det Osmanska riket längre, utan
hade ersatts av den sekulära nationalstaten Turkiet.
|
|
Jan
Hjärpe
|
|
|
|
|