ALKEMI – DRÖMMEN OM GULD
?
|
|
|
|
|
|
|
Överst till vänster
Makrokosmos och Mikrokosmos. Frontispiece från Robert Fludd's Utriusque cosmi
historia
Överst till höger
Frontispiece till en 1700 tals tsk bok" Den vises kompass"
Till vänster
Astrologer konsulterar himlen. Från Robert Fludd's Utriusque cosmi historia, Vol
II.
|
Knappt 20 mil söder
om Wien reser sig Burg Rabenstein ur tät lövskog högt över floden Mur. De två på
1600-talet tillbyggda riddarsalarna i borgen från 1100-talet, hänger över
stupet i den smala dalgången. Denna landsdel har en kulturhistoria 6000 år
gammal, och fynd tyder på att dalgången var bebodd redan för 200000-100000
år sedan.
I denna från huvudvägarna avsides liggande fästning, som numera ägs av
delstaten Steiermark´s Energiverk, arrangeras en utställning om "Alchemie
– Traum vom Gold". Har platsen någon anknytning till alkemi och
"guldmakeri"? Ingen alls, är svaret. Det är fascinationen av den hemlighetsfulla
alkemin som lockar besökarna till denna avlägset belägna utställning. Vilket
visar den alkemiska kungliga konstens dragningskraft även i våra dagar.
Guldmakeri
Utställningen handlar inte bara om guldmakeri, som misskrediterade alkemin.
Men visst försökte man att omvandla metaller till ädelmetallerna guld och
silver (transmutation, kallas denna process).
Experimenten blev oftast
finansierade av guldtörstande furstar. Kokerierna hade naturligtvis ingen
framgång. Men en eller annan guldmakare fuskade och smugglade in guldkorn i
brygderna, inte bara för berömmelsens skull utan för att öka sin inkomst.
Bedrägerier var tydligen inte ovanliga och avslöjades fusket, blev straffet
hårt.
En av de mest anlitade bedragarna bland alkemisterna var Don Domenico
Emanuele Caetano. Han föddes omkring 1670 i Neapel och tillägnade sig
ypperliga kunskaper i metallurgi, vilket var en förutsättning för att utöva
alkemin. Caetano var av enkel härstamning. Detta var inte tillräckligt för
honom och han kallade sig Conte Ruggiero, men försåg sig också med olika
aristokratiska titlar såsom hertig, markgreve eller Prins av Salerno. Dessa
titlar ökade tydligen hans trovärdighet och öppnade portarna till hoven i
hela Europa från Barcelona till Bryssel, Berlin och Wien. Det sägs att han
betroddes med hemliga diplomatiska missioner och att han en gång slapp
fängelset genom påven Innocens XII intervention. Ständigt anlitades han och
avlönades furstligt för att framställa guld, vilket han förstås inte
lyckades med. Därför var han ständigt på flykt.
I början på 1700-talet
fick han uppdraget att framställa guld men också "De vises sten" på
borgen Küstrin i Hamburg. Men kokeriet skedde nu under övervakning. Efter ett
flyktförsök ställdes han inför rätta och fälldes för bedrägeri. Den 23
augusti 1709, mellan kl. 11 och 12 på förmiddagen, hängdes Caetano i Küstrin.
På löpsedeln, där hans hängning kungjordes, fick menigheten veta att galgen
hade målats med guld;
|
"alla bedrägliga guldmakare, till avsky och exempel".
|
|
Den ofullbordade naturen
Guldmakeriet gjorde alkemin känd hos allmänheten.
Men alkemin var så mycket mer. Detta förtydligar flera av de
utställda böckerna i första upplaga. Som exempel kan nämnas
den store kristna kabbalisten Heinrich Kunrath´s (1560-1605) berömda
diskurs "Amphitheatrum sapientia aeternae solis verae
christiano kabalisticum" från 1609 (Österr.
Nationalbibliothek) och hans "Symbolum physico chymicum",
1597 (Wien Univ.Bibl.).
Utställningen ger också en överblick över
den praktiska alkemin på det medicinska området, så som den
utövades genom sekler fram till 1700-talet. I detta sammanhang
får givetvis inte saknas Philippus Theophrastus Bombastus von
Hohenheim, bättre känd under namnet Paracelsus (född 1493 i
Schwyz, död 1541 i Salzburg).
Han fördömde guldmakeriet.
Paracelsus´
inställning förklarar alkemistens bevekelsegrund och moral
för det mödofulla sökandet efter kunskap och insikt.
Världen, vi lever i, är full av brister, som t.ex. sjukdomar.
Jordens förborgade goda egenskaper, möjligheter och förmågor
känner vi dock inte. Alkemistens uppgift är därför att
avsluta "det som i naturen ännu inte är fullbordat",
som Paracelsus deklarerade.
Människan är således född för
att ändra världen till ett tillstånd av högre perfektion –
ett synsätt som ligger frimurarnas mycket nära. För
alkemisten var förädlingen målet. Det ville han uppnå genom
att utforska naturen och i förlängningen söka efter vishet
och sanning, som han hoppades att finna i gamla skrifter och i
naturen såsom Guds förborgade budskap och ord.
|
|
Paracelsus
|
Drömmen om kunskap
Alkemin bedrevs i spekulativa former. Men
alkemisten drömde om kunskap och insikt, så som Johann
Wolfgang von Goethe (1749-1832) gjorde.
Efter en svår sjukdom började han 1769 att studera alkemin
under ledning av en väninna till sin mor, en Katharina von
Klettenburg (1723-1774), vilket visar att även kvinnor ägnade
sig åt den alkemiska konsten.
Bara fyra år senare, 1773, började han att skriva
manuskriptet till ett av världens största poetiska verk "Faust
– eine Tragödie", som han befattade sig med i 60
år. Tragedien visar influenserna av hans studier i alkemins
filosofi och livssyn. "Faust" handlar om en människa
som bakom den yttre världen anade andra världar. Det var dessa
och den yttersta kunskapen och sanningen han sökte. I sin
strävan förleddes Faust till mänsklig förmätenhet som reser
sig mot gudomen för att med magi och trolleri i förbund med
demoner och hin själv kapa åt sig makten för att träda in i
skaparens ställe, att själv vara skaparen av livets mysterium!
Det handlar om det urgamla dramat om människornas frågor om de
yttersta tingen. Redan Adams bett i kunskapsträdets frukt i
paradiset berättar om denna kunskapstörst, om längtan efter
insikt och uppenbarelse – och som gentekniken i våra dagar
är en fortsättning av.
|
Alkemistens laboratorium
Arbetet genomförde alkemisten i laboratoriet
– en benämning som sammansätter sig av labora (arbeta)
och ora (bedja), påminnande om Benediktinernas valspråk: "Ora et labora".
Ett sådant alkemistkök från tiden före 1549 upptäcktes
så sent som 1980 i slottet Oberstockstall, avsides belägen i
norra Österrike, i en slags jordkällare under slottets
källargolv. Det sensationella med fyndet är att det omfattar
ett komplett utrustat laboratorium. Nära 300 smältdeglar,
två smält- och destillationsugnar, 50 keramiska kärl med
prov och material av olika sorter och mycket mer, som brukade
tillhöra en alkemistisk verkstad, har bevarats. Detta möjliggjordes
genom att jordkällaren troligen i all hast har fyllts igen
med sand och gömdes under ett stengolv. Detta kan inte ha
skett tidigare än kring 1600, snarare senare.
I ett av rummen på Burg Rabenstein visas ett sådant
laboratorium. Att det också kallas för kök beror på de
alkemiska processer som genomfördes med smälta metaller
över eldstad, mixturer av olika metaller med organiska
ingredienser. De brändes och samlades i väl sorterade
askhögar vilka sedan användes för nya blandningar, ty det
var askan som var den av elden renade substansen, liksom elden
i Dantes purgatorium renar själen.
|
Den hermetiska kunskapen
Alkemisterna var för sin tid väl bildade och kunniga
experter inte bara på metallurgiska processer utan också vad
beträffar malmutvinning, astronomi, medicin, botanik,
matematik och geometri; det som vi idag skulle kalla för
naturvetenskaperna. I sina ansträngningar att fullborda
naturens ofullbordade verk reducerade alkemisterna metallernas
grundsubstans till kvicksilver och svavel, motsvarande vatten
och eld. Detta kan ses som ett uttryck för människans
sökande efter det enda, slutgiltiga svaret om livets
mysterium. Alkemisterna sökte efter "De vises
sten", som sades förklara allting. De sökte efter
livets elixir, som sades ge evig ungdom. Och de sökte efter
det femte elementet efter de fyra grundelementen vatten och
elden, luften och jorden. Detta femte element, som redan
pythagoreerna 2000 år tidigare hemlighöll för allmänheten
och gjorde siffran fem till ett heligt tal.
Den alkemiska konsten hölls hemligt. Denna
kunskap fick bara spridas bland utvalda och kunniga, de som
var villiga att ägna livet åt denna krävande konst.
Alkemisterna försökte därför som invigda att sluta sig
hermetiskt för omvärlden. För detta ändamål utvecklades
ett emblematiskt bildspråk. Det dubbelbottnade tecken- och
symbolspråket tjänade som förmedlare mellan bild och
innehåll. Alkemin blev den hermetiska vetenskapens konst där
– med Goethe´s avslutande ord i Faust:
"Allt förgängligt är bara en liknelse".
|
|
Fredrik
Wulz
[email protected]
|
|
Tillägg från redax
|
De fyra elementen
De första filosofernas sökande efter
urämnet resulterade i för oss ganska svårförståeliga
förslag, som vatten, luft, eld och "det obestämda".
Viktigt är dock att komma i håg att dessa myter, som filosoferna
hade så nära inpå sig, byggde på berättelser om faktiska
iakttagelser, t.ex. tycktes vatten finnas i allting.
Empedokles som hörde hemma på Sicilien och som levde på
400-talet frångick den ursprungliga tanken att det skulle
finnas endast ett urämne. Han menade att världen var uppbyggd
av kombinationer av de fyra grundelementen.
|
Alkemins symboler för de fyra grund- elementen jord, vatten ,luft och
eld.
|
Klaus Hedberg, [email protected]
|
|
|