MOZART: GENI, PAJAS OCH
FRIMURARE
|
|
|
En Mozartkännare - dock ej frimurare - förmedlar här sina
tankar om Mozart som tonsättare och frimurare.
Möt ingenjören och musikern Ulf Robert Larsson.
|
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791), eller Amadé,
som han själv ofta föredrog att kalla sig, är av många betraktad
som västvärldens främste kompositör. Han var också trogen katolik
och frimurare i den senare delen av sitt liv. Vissa av hans verk,
främst operorna, hade stor framgång redan strax efter sina
premiärer. Trots detta hade han uppenbara problem att försörja sig
och sin familj på en för honom acceptabel nivå. Här ges några
aspekter på hans liv och verksamhet som frimurare.
W A Mozarts dåliga ekonomi har till en del att göra med dåtidens
sätt att avlöna kompositörer. Royalties eller en viss procent på
biljettintäkterna hörde inte till villkoren. Det var heller inte
nödvändigt, då alla andra i Mozarts samtid var fast anställda vid
hovet av någon furste eller, som i Nordtyskland, direkt av någon
fristående stad. I stället utgick vanligen ett fast honorar, som kan
uppskattas till c:a 10 % av en hygglig årsinkomst, för en opera som
i vanliga fall tog åtminstone tre månader att komponera och sätta
upp.
|
W.A.
Mozart
|
En kort beskrivning av de tre faserna i Mozarts liv
är här på sin plats: Fram till tonåren var han ett småningom
välkänt musikaliskt underbarn, som tillsammans med sin äldre syster
Nannerl turnerade Europa runt med föräldrahemmet i Salzburg som bas
under faderns, Leopold Mozarts, ledning. De togs väl emot och gav
föreställningar hos hoven i bl a Wien, München, Paris och London
och av många mindre furstehus. Hoven slösade både belöningar och
favörer på barnen Mozart, speciellt på den charmige lille Wolfgang.
Barnen undervisades hela tiden i musik och vanliga skolämnen av
fadern.
Från sitt trettonde år räknas Wolfgang som begåvad ung
kompositör, som gradvis strävar efter och finner sin egen musikstil.
Han är vid två olika tillfällen anställd som hovmusiker i
Salzburg, men lämnar dessa tjänster. Detta leder till konflikter med
arbetsgivaren, som säkert inte hade mycket till övers för vare sig
Wolfgang eller hans musik, utan utsatte honom för förnedrande
behandling vid flera tillfällen.
|
WIEN
Från 1780, då Mozart etablerar sig i Wien, räknas han som den
mogne, på många sätt oöverträffade tonsättaren. Han livnär sig
utan anställning på fri musikalisk verksamhet: kompositioner, konserter och lektioner. År 1784 sker en
förändring i hans liv i och med att han blir medlem i Frimu-
rarelogen
Zur Wohltätigkeit. Mozart måste ha upplevt det som ett erkännande
från samtiden att bli accepterad av likasinnade ordensbröder, som
liksom han själv hyllade upplysningstidens ideal "frihet,
jämlikhet, broderskap och tolerans". Hans far, som själv också
får betraktas som upplyst, var den förste att ge Wolfgang del av
dessa idéer i hans uppfostran och blev medlem i sonens loge vid ett
besök i Wien 1785.
Mozarts ekonomiska problem hade sin rot i hans
svårigheter att försäkra sig om en fast anställning, som inte var
förenad med oacceptabla villkor. Han blev till sist uppmärksammad
med en mindre tjänst som kejserlig kammarkompositör i december 1787,
men årslönen var alltför liten för att vara av betydelse.
Att Mozart var ett utpräglat barn av frihetstiden
är ställt utom allt tvivel. Exemplen på detta i hans produktion är
många: i Trollflöjten frågar prinsen Pamino den enkle
fågelfångaren Papageno "Wer bist du eigentlich ?" och får
svaret: "Ein Mensch wie du." Detta var ett våghalsigt svar
i frimurersk anda i det Habsburgska väldet, där livegenskapen just
var i färd med att avskaffas.
Rika furstehov hade ofta egna orkestrar och musikerna hade sin egen
plats i godsens rangordning, men räknades som ett slags bättre
tjänare. En kapellmästare hade samma ställning som en
kammartjänare. Av detta följer, att man inte kunde börja och sluta
sin anställning hur som helst utan sin herres samtycke. Jämför här
med Joseph Haydns långa tjänstgöring för huset Esterházy och hans
uppblomstring som konstnär i England efter att han sluppit loss från
sina förpliktelser i och med sin furstes död.
Den Habsburgska adeln var tvekluven inför
upplysningstidens idéer: de flesta var misstänksamma och mest
inriktade på att behålla sina (avsevärda) privilegier. Andra åter
var influerade av idéerna och ofta frimurare. Av logernas bevarade
medlemslistor framgår, att av medlemmarna var ca 15 % högadel, ca 35
% lågadel och resten borgare. Frimurarnas målsättning för
samhällssystemet syns dock ha varit den upplysta monarkien snarare
än demokrati.
Mozarts konflikter med sin tidigare herre, greven och ärkebiskopen
av Salzburg Hieronymus Colloredo, blev säkert snart kända vid den
tidens hov. Han ansågs nog vara något av ett bortskämt barn som
inte visste, hur man skulle inta en underdånig och vördsam position
gentemot sin herre. Detta talade naturligtvis till hans nackdel när
han sökte anställning vid hoven, hur begåvad han än ansågs vara.
|
|
|
Emanuel Schikaneder
|
Constanze Mozart
|
FIGAROS BRÖLLOP
I operan Figaros bröllop, baserad på en
teaterpjäs av upplysnings- författaren Beaumarchais, drivs det gäck med den
obegåvade greve Almaviva och hans försök att utnyttja feodalherrens
gamla rätt till prima nocte, dvs att inviga en brud i kärlekens
mysterier före bröllopsnatten. I stället luras greven av sitt
smarta tjänstefolk till ett nattligt rendez-vous med sin egen hustru.
Det är inte heller så dumt visar det sig och allt blir till sist
frid och fröjd, men skrattarna är på tjänstefolkets sida. Trots
att kejsaren själv godkänt både libretto och partitur, tog många i
adeln illa upp och drog sig ifrån Mozart. Detta medverkade säkert
till den isolering, som han upplevde under sina sista år.
Upplysningens män och idéer tappade mark i det
Habsburgska väldet från 1785. Kejsar Josef II, oroad av sekretessen
kring logerna och diverse rapporter om att riktningarna Illuminati och
Rosenkreutzarna hade ett för starkt inflytande där, utfärdade då
ediktet Freimaurerpatent, som reducerade antalet loger från 8 till 3.
Dessutom bestämdes, att listor på medlemmarna skulle lämnas till
den kejserliga polisen. Wolfgang, som blev trogen sin nya loge Zur
Neugekrönten Hoffnung till sin död, figurerar på en sådan lista
med en anteckning, förmodligen av polischefen, om hans ofarlighet.
Efter några år förbjöds frimurareorden helt och hållet i Wien
genom beslut av kejsar Josefs efterföljare, men också delvis
beroende på att många medlemmar efter ediktet upphörde med sitt
aktiva deltagande. Wolfgang, som ju fanns kvar som ordensbroder,
gjorde tillsammans med librettoförfattaren Schikaneder just i operan
Trollflöjten ett inlägg i debatten om frimurarnas idealitet och
stora lojalitet mot staten. I Titus mildhet ger Mozart sin syn på hur
en upplyst furste bör regera.
|
FRANSKA REVOLUTIONEN
Men så kom franska revolutionen år 1789. I
första början ansågs den kanske inte så farlig, men inom en
treårsperiod hade kontrollen i Frankrike helt tagits över av
samvetslösa krafter. Utvecklingen hade spårat ur och den kungliga
familjen och en stor del av adeln hade avrättats. Den avrättade
drottningen Marie Antoinette var dotter till Maria Theresia och syster
till kejsarna Joseph II och Leopold II som regerade under Mozarts tid.
Hennes död måste ha upprört sinnena i Wien. Man slöt upp kring
kejsaren.
Det Habsburgska väldet gick nu en mörk tidsålder
till mötes. Den katolska reaktionen kom att styra riket i mycket
konservativ anda utan genomgripande reformer ända fram till första
världskriget. Det österrikiska samhället kom att kännetecknas av
en korrumperad och omfattande byråkrati.
Men tillbaka till Mozart: Efter det att han sparkats där bak
utför trappan till Colloredos palats i Wien av handsekreteraren greve
Arco, var han fri att börja sin egentliga skapargärning. Året är
nu 1782 och Mozart gifter sig med Constance Weber i augusti emot sin
fars vilja. Hans förhållande till fadern repar sig trots allvarliga
försök aldrig riktigt från denna konflikt och fadern gör till sist
Wolfgang praktiskt taget arvslös.
Med rollen som familjeförsörjare börjar nu
Mozart sin produktion av viktiga verk. Under de nio år han har kvar
att leva blir de 16 sista pianokonserterna till liksom sex stora operor,
sex symfonier, flera konserter för soloinstrument och orkester, ett
stort antal danser, stråkkvartetter och kammarmusikaliska verk och
slutligen en döds- mässa, totalt över 240 verk. Ändå är hans
produktion ojämn. Under åren 1789-90 skriver han jämförelsevis få
verk och ger få konserter. Hans inkomster blir därefter och han är
tvungen att låna ganska stora summor, främst från några av sina
frimurarbröder.
|
DET SISTA ÅRET
Under Mozarts sista år 1791 kommer hans produktion i full gång
igen. Han får en beställning från kejsaren på en opera seria och
skriver Titus mildhet; han avslutar sin sista pianokonsert no 27 i
B-dur;
han skriver klarinettkonserten i A-dur, ett stort antal nya danser
för hovet, och ett antal sånger, motetter och kantater, bland dem
Ave verum corpus. Han får beställning på och komponerar
Trollflöjten och sitt Requiem, döds- mässan.
Men under hela året känner han sig allt sämre.
Mot slutet av året kommer han inte längre ur sängen och han dör i
häftig feber i början av december 1791 med sitt Requiem helt
planlagt men oavslutat.
Orsaken till Mozarts död har varit föremål för många
spekulationer. Förgiftning, som tillskrivits olika personer eller
organisationer, har varit en vanlig gissning. Dagens expertis är dock
ganska överens om, sett mot bakgrund av vad man vet om Mozarts sjukhistoria
och symptom, att han sannolikt led av en kronisk njurskada med
tillhörande uremi och högt blodtryck. Hans hastiga död kan kanske
förklaras med tillkommen hjärtinsufficiens.
Mozarts ande lever kvar inte bara i hans egen
oändligt sköna musik utan också genom den påverkan han haft på
våra sentida musiker och tonsättare. För de flesta framstår han
som sagt som västvärldens största musikaliska geni.
|
|
Ulf Robert Larsson
|

|
|
|