Bengt Olson
Paris
|
|
Redax träffade Bengt Olson på hans stora
utställning på Musée Maillol i centrala Paris. Utställningen heter naturligt nog "Dans la lumière du Nord" (I
det nordiska ljuset ). Vernissagen öppnades i närvaro av Sveriges
ambassadör Örjan Berner.
|
|
|
|
Frontpage
till katalogen
för Musée Maillol
|
Med sin utställning på Musée Maillol
har Bengt Olson ånyo befäst sin ställning som ett betydande namn i
Paris
konstvärld. Det är inget museum där vem som helst av nutida
konstnärer kan ställa ut sina alster, nej det är ett museum för
dem som anses som "klassiker". Därför är glädjande att
utställningen förlängdes tackvare publikens stora intresse. Bengt
Olson är en av Sveriges största samtida konstnärer och sedan flera
decennier bosatt i Paris. Redan som ung konstnär etablerade sig Bengt
Olson i Paris och det var där han blev uppmärksammad genom sitt
måleri. Hans "stafflimåleri" blev grunden och vägen till
hans senare mäktiga monumentalarbeten. Trots den stora arbetsbörda
Bengt Olsons monumentalverk utgjort har han aldrig övergett sitt
måleri. Nej, det är måleriet som utgör livsnerven för Bengt
Olson. Det är måleriet som han medvetet ransonerar, så att det
skall vara som ett "maratonlopp" som räcker hela hans
verksamma period. Det är ett annorlunda synsätt till och på sig
själv. Jag har alltid funderat hur
det kommer sig att jag inte sett några "dåliga" verk av
Bengt Olson.
En del av förklaringen är den "naturliga
utvecklingen". Just så borde man arbeta med ett naturligt
förhållande till sin omgivning, till det som är det det viktiga i
livet så att det räcker hela vägen ut, med kvalitet. Det är imponerande med en sådan
framgång och en sådan uppskattning. Det är beundransvärt. Och
Sverige borde sannerligen mer framhäva sina stora konstnärer.
Naturligtvis är Bengt Olson
välkänd också i Sverige men man kan undra
varför vi inte tar bättre ta hand om våra stora förmågor, varför
kan de inte andas i Sverige? Vi borde kunna exportera våra
naturtillgångar, för det är en sådan som Bengt Olson är, en
svensk och en värmländsk naturtillgång. Han är det intellektuellt
genuina, en sällsam och ovanlig blandning som minsann inte uppstår
ofta och kanske är det just därför som Bengt Olson passar så väl
i Frankrike som är ett stort kulturland.
Men låt oss istället ta en titt på denne lugna värmlänning som
kan intellektuellt abstrahera den svenska naturen med förkärlek för
det Värmland där han vuxit upp. Förvisso syns det, för den som är
någorlunda van med en liknande natur som Bengt Olson, att det är
naturen som gäller, här någonstans finns urkällan som han öser ur
och skapar det han gör.
Låt oss hoppa över hans
första tid, den för all del mycket viktiga tid, där allting så att
säga smälts, påverkas och danas. Förvisso finns det en hel del att
berätta om denna tid, men det skall vi inte göra här, det får bli
i en annan artikel.
Bengt Olson har inte lättvindigt fått sina framgångar, han om någon vet vad
det är, att göra ett rejält dagsverke.
Jag tänker då på Centre Olympique där en av
gavelväggarna är uppbyggd av 1000 tals vanliga kakelplattor som
Bengt Olson målat. Kakelplattorna var utlagda på golvet där de
målades i en stor dragig och växelvarm fabrik. Vid bränningen
ändras en del färger helt så det gällde att tänka i en färg och
måla i en annan. Kakelplattorna målades, brändes, numrerades,
packades och skickades till Centre Olympique där alla plockades upp
och monterades. Väggen är 50 x 8 m. Det mesta gjordes av Bengt
Olson.
|
|
Centre Olympique, väggen är 50 x 8 m |
|
Naturbetong är en av Bengt Olsons arbetssätt.Grovt sätt består
arbetssättet att blästra en betongyta så att en underliggande struktur
kommer fram, en struktur som låg där hela tiden men som ingen sett
utom Bengt Olson. Tänk er att stå på en ställning hela dagen med en
tung skyddshuva, likt en dykarhuva, som omger huvudet med tillförd
friskluft för att andas och att se sitt alster växa fram genom en
litet glasfönster i huvan, som är den enda kontakt som Bengt Olson har
med sitt konstverk. Man kan undra hur många gånger som han måste ta av
sin huva och vandra runt på ställningarna eller en god bit därifrån
för att kunna få helhet och distans till sitt monumentalverk. Det är
dessutom ofta ett riskfyllt arbete att arbeta på sådana ställningar
som inte alltid är i säkra områden. Ett av Bengt Olsons stora verk är
ingången till västra motorvägen, Saint-Cloud, en livligt trafikerad
trafikled. Där var sannerligen arbetet inte ofarligt.
|
Bengt
Olson sandblästrar |
Men det är inte bara de arbetsamma tillfällen vi
skall berätta om, utan de stora dragen, de som skiljer agnarna från
vetet. Och det är viktigt att komma ihåg att måleriet fanns där
hela tiden. Vad tror ni utgjorde grunden för allt? Ja just det,
måleriet, alla dessa förlagor, skisser och till slut färdiga verk.
Det fordras en genuin kunskap i botten för att prestera det som Bengt
Olson utfört. |
|
|
Skogen 38x41 cm 1946 |
En
annan skog 110x130 cm 1995 |
|
Två bilder med 50 års mellanrum! Naturen, Livet, Omvälvningen, Det
märkvärdiga steget mot det outgrundliga. Qui, bien sur, det finns
likheter men ändå är det som i psalmen "Närmare Gud till Dig". Mon
Dieu, quelle force!!! |
|
Men nu till det centrala, målningarna. Bengt Olsons målningar är
abstrakta och har sällan någon titel som förvillar betraktaren. Vet
betraktaren ingenting om Bengt Olsons liv och verk blir målningarna
abstrakta och kan då ses med vilka ögon som helst och vad som ryms i
dem är ett möte mellan betraktaren och målningen. Det är här som
styrkan finns i Bengt Olsons abstrakta måleri, det har ett inre liv,
ett inneboende värde som inte sällan kraftigt påverkar betraktaren.
Målningarna pendlar mellan översinnlig världsfrånvändhet och genuin
natur.
Modern konst är möte mellan två parter, målningen och betraktaren.
Verket i sin helhet består således av dessa två delar. Tyngdpunkten är
ibland hos målningen, ibland hos betraktaren och ofta någonstans
emellan dem. Det förs hela tiden en dialog inom verket i sin helhet
och den tar aldrig slut. Slutar dialogen är helt enkelt målningen inte
"tillräckligt bra", dess inneboende värde har absorberats av
betraktaren som vuxit och lämnat den för sin egen Odysse.
Alternativt är målningen för bra för betraktaren och då påbörjas
aldrig en dialog. Bra målningar är transformatorer till en annan värld om
man kan se eller om man tillåter sig att hänryckas och följa med.
Modern konst är således en öppen konst som inbegriper betraktaren.
Äldre konst är ofta precis tvärtom. Den är sluten i sig självt och
betraktaren är ett onödigt bihang.
Verk av Bengt Olson är modern konst
när den är som bäst. Trots att målningarna är abstrakta och ser för
ett otränat öga ut som en massa former utan inbördes sammanhang, är
varje del i en målning genomarbetad med en fantastisk precision. Det
går således att förstora en pytteliten del av en målning och använda
den som en helhet. Det är förmodligen den precisionen i arbetet som
gör att Bengt Olsons verk lika gärna kan vara gigantiska eller små som
kakelplattor. De bär i vart fall.
Det skulle vara intressant att filma en målnings tillblivelse, från
idé till färdigt verk och se hur den växer fram.
Om betraktaren är
familjär med Bengt Olsons verk är det inte alls svårt att se den natur
som hela tiden finns där, ibland i ett kontinentalt ljus, ibland ett
nordiskt, men i båda fallen ett himmelskt ljus. I de tidiga 60 tals
verken var formspråket mer sammanhållet och introvert och färgerna
kraftigare. Senare verk, målade i det starka eller i alla fall
annorlunda parisljuset, gör målningarna transparenta och drömmande och
de är kraftiga i form, färg och innehåll. Alla dessa "perioder"
kraftigt komprimerade, skulle behöva omtalas var för sig och som ett
sammanhängande pärlband.
De senaste målningarna är intressanta på sådant sätt att man kan se
en tendens vart det bär, för det fotfästet kan man få på en
utställning som är retrospektiv eller i alla fall övergripande, som på
Musée Maillol. Här kan man se Bengt Olson från de första målningarna
till den mogne konstnären.
Här finns fotografier, film och litteratur
om Bengt Olson och hans dekor och kläder till teatern om Nils
Holgersson. Personligen är jag mycket förtjust i det sistnämnda. Att
få se Bengt Olson i teaterns värld är inte så lite spännande. Det tar
sin tid att undersöka en så genuin utställning. Som vanligt har den
noggranne Bengt Olson sett till att allt finns med på ett pedagogiskt
sätt.
Jag vet hur mycket arbete och själ han lägger ner i sina
utställningar och utställningen på Musée Maillol håller som vanligt en
mycket hög klass.
Det är ofrånkomligt att Bengt Olson med en del av sina senare verk
är "tillbaka" i sin Värmländska natur. Det är bara det att det är med
en sådan styrka och sådan kraft, att det tar andan ur mig. På sin
ålders mognad målar Bengt Olson kanske starkare än någonsin och inte
bara i färger, form och plan, nej det är för mig mest i det
förmedlande innehållet. Han är helt fokuserad.
Aldrig har ropen från urkällan varit så starka, ingen tid har förflutit, Bengt Olson är
hemma igen, han är där - skogen speglar skogssjöns svartblanka spegelyta..
|
|
|
|
|
|
|
Guy Hagert
[email protected]
|
|
|
|