Dragspelaren Flora S. Jacobs hade aldrig spelat i en orkester
och hade svårt för att läsa noter. När hon en gång missade en insats,
fräste dirigenten Alma Rosé: "Om vi inte spelar bra, hamnar vi alla i
gaskammaren. Skärp dig, Flora!" Det gjorde hon och de övriga medlemmarna
i Auschwitz-Birkenaus damorkester.
Den blev mycket populär hos lägerledningen, i synnerhet hos
Obersturmbannführerin (överstelöjtnant) Maria Mandel. Hon ville ha en
damorkester, dels för att imponera på sina manliga kolleger, dels för att
tillfredsställa sitt behov av musik. Orkesterns medlemmar blev hennes
kelgrisar: hon ordnade instrument (från männens läger) och särskilda
uniformer åt sina damer. Mandel var en sammansatt personlighet: ena minuten
njöt hon av skön musik, i nästa gav hon prov på ofattbar brutalitet. (Hon
dömdes till döden 1947 och hängdes i Kraków.)
När Alma Rosé i augusti 1943 tog över ledningen av
damorkestern, var hon ingen nybörjare på området. Hon var en känd
konsertviolinist och hade på 30-talet varit ledare för ensemblen Wiener
Walzermädeln.
Damorkestrar var vanliga i Wien. I början av 1:a
världskriget lär det ha funnits ca 280 (!) damorkestrar i den
österrikisk-ungerska monarkin. Denna höga siffra beror på att kvinnliga
musiker hade svårt att komma in i professionella orkestrar. Under tiden
1918-1939 upplevde salongs- och underhållningsmusiken en regelrätt boom. Alma
Rosé såg gärna att hennes Walzermädeln (sex stråkar, en harpa och två
flyglar) kunde sina stämmor utantill och att de framförde musiken perfekt.
Dessa krav tog hon med sig till koncentrationslägret.
Damorkestern i Auschwitz bildades i april 1943 och existerade
fram till evakueringen av lägret till Bergen-Belsen i oktober 1944. I början
bestod den av ca 15 musiker, de flesta amatörer, endast fyra var yrkesmusiker.
Repertoaren var blygsam: några få tyska marscher och populära polska
melodier; ingen s.k. "judisk musik" fick förekomma. När Alma Rosé
blev dirigent, solist och arrangör höjdes kvalitén, och musikutbudet
breddades. Man spelade nu potpurrier, ouvertyrer, fantasier, naturligtvis
marscher, t.o.m. "tysk jazz", inalles hade man en repertoar på 200
musiknummer.
Orkestern växte; som mest bestod den av 45-50 musiker; drygt
hälften var judinnor. De flesta spelade fiol, det fanns också flera mandoliner
och gitarrer, en cello, en kontrabas, en flöjt, fem blockflöjter, tre dragspel
och slagverk. (Arrangemangen torde således ha varit en smula aparta - och
orkesterklangen därefter.) Tio av damerna uppträdde som sångare; dessutom
förfogade Alma över 13 notkopister som renskrev hennes arrangemang. Man hade
också tillgång till piano. Orkestern slapp delta i det tunga arbetet utanför
lägret; man fick uteslutande syssla med musik: arrangera, repetera, konsertera.
Damorkestern spelade för fångarna, när dessa i gryningen
marscherade till arbetet och när de kom hem på kvällen. Man spelade även
för patienterna i sjukstugan. Det kunde hända att några av dem hade
"försvunnit", när orkestern återkom dagen därpå: de hade då
gasats ihjäl.
Särskilt uppskattade var söndagskonserterna. När Alma
Rosé spelade Csárdás av Monti, förflyttade hon sina medfångar till en
värld av skönhet - utanför taggtråden - en värld som inte längre
existerade för dem. SS-vakterna brukade sitta längst fram, fångarna stod i
bakre delen av salen; applåder förekom ej.
Gitarristen Margot Anzenbacher berättade senare att
musikbaracken blev ett populärt tillhåll för SS-officerarna, ett ställe att
koppla av på. "Plötsligt kunde en kvinnlig SS-vakt be om ett stycke av
Chopin och när hon åhört det, resa sig och vid utgången sparka till en
gammal kvinna. Kommendanten Rudolf Höss beställde en aria ur "Madame
Butterfly [Puccini] och kunde sedan gå ut till den s.k.
"selektionen", d.v.s. för att välja ut vilka av de nyanlända som
skulle fortsätta direkt till gaskammaren och vilka som skulle få leva - ett
tag till. (Höss dömdes senare till döden och hängdes 1947.) Musik tycks inte
alltid ha någon förädlande inverkan på människan.
Alma Rosé föddes i Wien den 3 november 1906. Hennes far,
Arnold Rosé (född Rosenblum), var en legendarisk konsertmästare i Wiener
Hofoperorkestern, tillika i Wiener Philharmoniker, vars stråkkvartett
uruppfört verk av Brahms, Zemlinsky, Pfitzner och Schönberg. Hennes morbror
var kompositören/dirigenten Gustav Mahler. När Hitler-Tyskland annekterade
Österrike, emigrerade Alma och hennes far till London. Där fick hon ett
lockande anbud att komma till det då ännu självständiga Holland för att
konsertera. Hon höll sig flytande ett tag med privata konserter i hemmiljö,
men flydde sedan i hopp om att få komma till det neutrala Schweiz. I franska
Dijon fastnade hon i Gestapos nät. Nästa station blev Auschwitz. Där dog hon
den 5:e april 1944, sannolikt av botulism (livsmedelsförgiftning). Hon sörjdes
av alla, både av SS-vakterna och av sina medfångar.
Sin sista vila har hon funnit på kyrkogården i Grinzing, norra delen av Wien.
Där vilar hon tillsammans med sina föräldrar, Arnold och Justine.
|