SWEDENBORG
OCH
STRINDBERG
|
|
|
|
|
Vad har de båda gemensamt?
Båda genomgick allvarliga livskriser och kom "förklarade" ut i
ljuset. Olle Hjern konstaterar att det var förnuftsinriktningen i
Swedenborgs religion som tilltalade Strindberg men också skildringarna
av andevärlden som en fortsättning på det jordiska.
|
Som en av Emanuel Swedenborgs mest hängivna men
också mest originella lärjungar måste August Strindberg betecknas. Han
hade med sin mångsidiga intellektuella inriktning som få en förmåga
att förstå alla de olika sidorna hos Swedenborg: den
naturvetenskapliga, den filosofiska, den poetiska och den visionära.
Under sin tidiga rationalistiska och ateistiska period, måste
Strindberg i sina studier ha träffat på Swedenborg, men visade då
mycket litet intresse för denne. Han såg emellertid senare klart, att
också denna tids inriktning hade i hög grad bidragit till att göra
honom disponerad för att förstå den svenske siaren. Här fann han hos
Swedenborg ett starkt krav på förnuftsmässighet både vid förklarandet
av den naturliga och av den andliga världen. Det finns bara ett steg
mellan ateismen och Swedenborg, förklarade han i "Inferno". Det
sistnämnda yttrandet syftade också på det förhållandet, att han fått
sitt första tillfälle att mer tränga på djupet vid studiet av
Swedenborg i Lund, där han umgicks med ateisten Bengt Lidforss och
lånade dennes ärvda volymer av Swedenborgs "Arcana Celestica",
"Himmelska Hemligheter".
|
Strindberg börjar uppmärksamma Swedenborg
Annars kom Strindberg på allvar att uppmärksamma Swedenborg för
första gången efter publicerandet i Frankrike av boken "Sylva
Sylva-rum". Denna senare går mycket in på frågan om hur hela naturen
är besjälad, särskilt växtriket. I en fransk recension av denna bok
nämndes han som landsman till Emanuel Swedenborg.
Denna var införd i den av Strindberg flitigt studerade tidskriften
"L´Initiation". I mars 1896 råkade han få den lilla romanen "Séraphita"
av Balzac i sina händer. Där fick han en aning om rikedomen i
Swedenborgs skildringar av den andliga världen och likaledes en bild
av hur osynliga band och osynliga påverkningar människor emellan kan
fungera. Sådana företeelser spelar en stor roll i Strindbergs
”Inferno”, den första bok där han presenterar sin upptäckt av
Swedenborg.
Samtidigt var Strindberg intensivt upptagen med att studera teosofi,
spiritism och olika former av ockultism, där man givetvis i stor
utsträckning sysslade med frågor kring telepati och magisk påverkan
människor emellan.
Vid besök i sin hustrus hem i Österrike får Strindberg också i sina
händer en gammal volym med Swedenborgs översättningar, Pernettys
fransk-språkiga översättningar av ”Himmel och Helvete” och ”Jordkloten
i vår solvärld” från år 1782. Vad Swedenborg berättar om all
växelverkan mellan andarnas värld och människornas och om
motsvarigheten mellan de naturliga och de andliga världarna fängslar
honom starkt. De ger honom förklaringar till mängder av egendomliga
upplevelser. Strindberg tycks tidigt ha besvärats av oförklarliga
visioner och illusioner i sin omgivning. Men genom Swedenborg började
han finna sig mer tillrätta med dem. Han fick förklaringar till deras
ursprung och samtidigt en mer harmonisk syn på dem. Efterhand tycks de
ha blivit allt mer sällsynta och Strindberg själv psykiskt mer
harmonisk.
|
Swedenborgs budskap som ett evangelium
|
Strindberg fäste sig mycket vid Swedenborgs redogörelse för sin kris,
för sina frestelser och sina drömmar med dessas symboliska betydelse i
den s.k. ”Drömboken”, men i övrigt blev det länge mest Swedenborgs
skildringar av den andliga världen som upptog Strindbergs intresse.
Först upplevde han budskapet genom Swedenborg mest som ett milt
evangelium, som en andlig filosofi, där det inte fanns någon
straffande eller dömande Gud. Endast en gudomlighet av enbart kärlek
och vishet, som dock tillät oss människor att utöva vår frihet och
därigenom välja det onda och dra straff över oss. Genom Swedenborg
trodde han sig även kunna se något av en ny tidsålders religion, där
tro och vetande, känsla och förnuft, vetenskap och andligt sökande,
harmoniskt kunde förenas. Med entusiasm förklarar han i ”Inferno”:
|
”Religionen skall sålunda återkomma, men med annat
utseende och en kompromiss med de gamla religionerna synes icke vara
möjlig. Det är icke ett reaktionsskede som förestår, det är icke ett
återvändande till det som levat ut, det är ett framåtskridande mot
någonting nytt!” |
I ”Götiska Rummen” säger han vidare:
|
”Man hade samlat fenomen och fakta men kunde
ingenting förklara: förklara var ju att finna det som låg bakom
fenomenet och när man märkte att det som låg bakom befann sig på
´andra sidan´, så sökte man helt logiskt Jenseits (-livet efter
detta). Detta var mystiken som då lät tala om sig. Och det var då som
Swedenborg steg upp efter hundraårig gravsömn.… Parisockultisterna
återupptäckte Swedenborg och Böhme genom forskning i Eliphas Levi och
Saint Martin, teosoferna spårade honom i Blavatskys hemliga lära…
Emellertid för att återvända till Swedenborg. Hundrahövdad steg han ur
graven: astronomerna i Pulkova hälsade honom som astronomen, Kants och
Laplaces föregångare, zoologerna upptäckte honom och fann att Buffon
plundrat hans kosmogoni i sin inledning till djurriket. Kemisterna,
och bergsmännen i synnerhet, hyllade honom och slutligen kom
fysiologer och anatomer i skaror för att frambära rökelse och myrra åt
den på nytt nyfödde!” |
Swedenborg ledsagar Strindberg genom helvetet
|
Starkast intryck på Strindberg tycks Swedenborgs skildringar av
ondskans utbrott i såväl andliga som naturliga världar ha gjort.
Liksom den romerske skalden Vergilius i verket ”Den Gudomliga Komedien”
åtföljde Dante genom himmel, skärseld och helvete, blir Swedenborg den
som på liknande sätt leder Strindberg. ”Swedenborg har blivit min
Vergilius, som ledsagar mig genom helvetet och jag följer honom blint”
säger han i ”Legender”. Han fann även Swedenborgs skildringar av
helvetet vara utomordentliga beskrivningar av vad han mötte i
jordelivet. Något som verkligen inte skulle ha varit främmande för
Swedenborg själv.
|
”Helvetets eld, det är begäret att komma sig fram i
världen, makterna uppväcker begäret och tillstädjer de fördömda att
ernå vad de eftertraktar. Men så snart målet är hunnet, önskningarna
uppfyllda, befinnes allt vara värdelöst och segern har ingenting att
betyda! Fåfängligheters fåfänglighet. Då, sedan den första illusionen
brustit, underblåser makterna begärets, ärelystnadens eld och det är
icke den ostillade hungern som plågar mest, utan det är den
tillfredsställda tystnaden, vilken ger avsmak för allt.”
(”Inferno”) |
Strindberg försöker fåförståelse för sitt eget lidande
|
Med iver sökte han hos Swedenborg efter förklaringar till de olyckor
och lidanden som han fick uppleva. Genom ockultismens inflytande hade
han tidigare varit starkt inne på tankar rörande karma och
reinkarnation. Han ville då gärna se plågorna i detta livet som
följder av ens brott i tidigare inkarnationer. Den tanken släppte
honom kanske aldrig och han gjorde allt för att hos sig själv förena
den med Swedenborgs åskådning.
I mars 1897 blir en skildring hos Swedenborg av andarna på planeten
Jupiter utomordentligt levande för honom och han tycker den ger honom
en förklaring till hans egna lidanden. Det beskrivs där hos Swedenborg
hur Jupiters invånare lever i skräck för tuktande och bestraffande
andar, som med hårda medel påminner dem om den rätta vägen. Nu förstod
Strindberg att han ständigt varit utsatt för sådana tuktoandar som
onekligen fyllt en nyttig och betydelsefull funktion i hans liv.
Han anknöt också denna upplevelse till vad han läst hos Swedenborg om
ödeläggelser i den andra världen. När en människa gått över till den
andra världen och hennes inre vilja inte längre är i full
överensstämmelse med hennes yttre gärningars inriktning, då måste
enligt Swedenborg först ett renande eller en kanske pinsam och mödosam
ödeläggelse ske. Strindberg upplevde sig nu stå mitt i denna process,
ett sätt att uppleva och tolka Swedenborg som givetvis ingalunda
skulle ha varit främmande för denne själv.
Swedenborg hade enligt Strindberg räddat hans förstånd och utan tvekan
blev Swedenborgs religion i stort sett Strindbergs under det sista
decenniet av hans liv. Han uppskattade det förnuftsmässiga,
”måttligheten i religion” hos Swedenborg, liksom även det
samhällstillvända hos denne. I mesta laget brukade han kanske
Swedenborgs negativa uttalanden om Karl XII, byggda på syner i den
andra världen. Kanske han hade det svårt att riktigt leva sig in i det
ljusa, milda och nådefulla som dock är en grundton i denna religion.
Men samtidigt har Strindberg givit bestående bidrag till en djupare
tolkning av Swedenborg.
Nathan Söderblom säger i sitt märkliga tal vid Strindbergs bortgång: |
”Strindberg är icke den ende svenske konstnär som på
senare tid i Swedenborg igenkänt en ledare och lärare.
Symboliken hos Swedenborg hör till det som tilltalade honom. Det
lockade honom att finna den förborgade meningen. Men drivkraften var
ej nyfikenhet. Det är lätt att se, hur de stundom äventyrliga
spekulationerna hos Strindberg sammanknöt sig med de fruktansvärda
mänskliga problem som kvalde och sysselsatte honom.
Han drevs ej blott av tankens håg utan av livets tvång.” |
|
|
|
|
Olle
Hjärn |
|
|
|